Den 4 december 2011 träder nya regler i kraft på yrkestrafikområdet. En av förändringarna rör examensprovet i yrkeskunnande för trafiktillstånd för gods och för persontransporter med buss. För taxi införs inga ändringar.

Den 4 december 2011 träder nya regler i kraft på yrkestrafikområdet. En av förändringarna rör examensprovet i yrkeskunnande för trafiktillstånd för gods och för persontransporter med buss. För taxi införs inga ändringar.
En företrädare för Skaraslättens Transport AB sitter häktad misstänkt för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Ytterligare en person med kopplingar till koncernen har häktats. Misstankarna gäller i hans fall grovt bokföringsbrott och medhjälp till grovt skattebrott.
De båda männen misstänks ha underhållit flera miljoner i arbetsgivaravgifter och moms.
Idag begärde åklagaren att de skulle omhäktas.
En brand har brutit ut på Scanias fabriksområde i Södertälje. Enligt Expressen finns det uppgifter om att en person är skadad.
Scania har utvecklat en farthållare som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi. Marschfarten anpassas inför upp- och nerförsbackar, vilket hjälper föraren att få ut så mycket som möjligt av varje droppe bränsle. Systemet kan ge en besparing på upp till 3 procent vid körning på kuperade vägsträckor.
Tror en lastbilschaufför egentligen mer på att engagera sig i organisationer, klubbar och FB-grupper som Sjåførenes Krav, TIA, Norsk Yrkessjåfør Allianse, eller vad de nu heter allihop, än att gå med i ett fackförbund?
Jörgen Danielsson hos Svenska Transportarbetareförbundet är inte alls speciellt road av att beskåda den historia som just nu rullas upp i fallet om Volvos fordonstransporter.
Ett stort antal fordon utför regelbundet godstransporter i Sverige och i flera fall saknar de tillstånd att bedriva godstransporter. Förarna lever under slavliknande förhållanden och måste sälja smuggelsprit för att klara sitt uppehälle.
Du har säkert mött dem på E6. Helt nya Volvolastbilar, ofta i karavan, på väg från fabriken i Göteborg till bland annat Oslo. Men visste du, att bakom ratten sitter förare som tjänar runt 1 000 kronor i månaden för jobbet? Plus traktamente på runt 9 500 kronor. Detta skriver det fackliga organet LO-Tidningen. Med andra ord, det är matpengarna som gör jobbet attraktivt för förarna.
Lindholmen Science Park har stegvis utvecklats och är idag ett tydligt nationellt centrum för viktiga delar av svensk fordonsutveckling. Detta är skälet att Scania nu satsar på en mer aktiv roll i samarbetet genom ett partnerskap med Lindholmen Science Park och öppnar ett första kontor i Göteborg. Ett ökat behov av samarbete mellan den traditionella fordonsindustrin och andra parter och aktörer är grunden till etableringen.
Efter ett kvartal med förhållandevis god konjunktur ser åkerinäringen en minskad efterfrågan på transporttjänster. Det konstateras i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretags konjunkturundersökning Åkeribarometern för fjärde kvartalet 2011.