Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
  Den 30 000:e lastbilen rullade av produktionslinjen i MAN-fabriken i München år 1960. Foto: MAN.

MAN firar 70 år av tradition i sin fabrik i München

MAN-fabriken i München firar 70-årsjubileum. För att markera jubileet blev de cirka 8 000 anställda och deras familjer inbjudna till ett stort firande på fabriksområdet. Totalt förväntades cirka 20 000 gäster från företaget delta. Ett pariserhjul, ett öltält och många andra attraktioner kommer att skapa Oktoberfest-stämning mitt i sommaren.
Tomas Jonsson, vd för MHF Test Lab. Foto: MHF

Livsfarliga mätfel – alkomätare visar grönt trots fylla

Ett omfattande test från MHF Test Lab visar att en majoritet av de alkomätare som säljs till svenska bilister ger missvisande resultat – vissa visade noll promille trots att testpersonen låg precis på gränsen till rattfylleri. Bara fyra modeller klarade sig utan anmärkning.
Här kommer Ekeri att slå ner sina "bopålar" i Helsingborg. Foto: Ekeri Sverige AB

Ekeri lämnar Markaryd – flyttar till Helsingborg

Ekeri Sverige AB flyttar sitt huvudkontor från Markaryd till Helsingborg och etablerar samtidigt en egen verkstad i staden. Genom satsningen vill bolaget stärka sin närvaro i södra Sverige och möta den ökande efterfrågan inom försäljning, uthyrning och eftermarknadstjänster.
Foto: Harry Andersson (1940), Scania CV AB

En epok går i graven: Scania i ny global utvecklingsstruktur

Scanias egenutveckling går i graven när bolagets forsknings- och utvecklingsavdelning nu integreras med övriga märken inom Traton Group. Det innebär slutet på över 100 år av självständig svensk lastbilsutveckling, när resurserna nu samlas i en gemensam enhet med 9 000 anställda.

Snabbladdning blir strategisk fråga för tung trafik i globalt index

Kina behåller tätpositionen i den globala utvecklingen av elbilsladdning, medan Norge kliver upp som stark tvåa. Samtidigt minskar Europas dominans när nya marknader som Indien och Mexiko snabbt bygger ut sin infrastruktur. För transportbranschen blir tillgången till snabbladdning en allt viktigare faktor när tunga fordon elektrifieras.
Genrebild. Foto: Tidningen Proffs, arkiv

Sveriges Åkeriföretag varnar för långa handläggningstider i Trix

Trafikverket pausar turordningsuppdateringarna i sitt dispenssystem Trix under sommaren. Sveriges Åkeriföretag rapporterar att högt ärendetryck, återkommande ansökningar och oförutsedda infrastrukturproblem gör att handläggningstiderna riskerar att bli längre än normalt.
Den nya generationens XB-lastbilar riktar sig främst till åkerier inom stads- och regiondistribution. Foto: DAF

DAF utökar XB-serien med fabriksmonterade karosser

DAF erbjuder nu fabriksmonterade PACCAR-karosser till den nya generationens XB-lastbilar. Lösningen riktar sig till åkerier inom stads- och regiondistribution som vill ha ett komplett fordon med bland annat kortare leveranstid.

Scanias eldrivna lastbil visade musklerna i tufft elbilsrace

Swedish Electric Car Championship (SECC) är avslutat – ett lopp som traditionellt domineras av personbilar och sträcker sig genom hela Sverige, från Ystad i söder till Haparanda i norr. Men i år stack något ut: för första gången deltog en helelektrisk lastbil.

AddSecure och Unity Plan i samarbete om TPMS-lösning

AddSecure har inlett ett samarbete med Unity Plan för att erbjuda certifierad övervakning av däcktryck i realtid. Den nya funktionen blir en del av FleetVision och gör det möjligt för transportföretag att uppfylla EU-krav, minska driftstörningar och förlänga däckens livslängd.
Genrebild. Foto: Efrem Efre/Pexels

Kritik mot villkorad skrotningspremie: ”Noll miljönytta”

Trots hundratals miljoner i statliga medel har regeringens skrotningspremie inte nått fram till bilägarna. Enligt Riksförbundet M Sverige beror det på krångliga villkor som gör stödet i stort sett oanvändbart. Förbundet kräver nu att premien blir villkorslös – annars riskerar ännu en halv miljard att gå tillbaka till statskassan utan miljönytta.
← Föregående 1 … 23 24 25 26 27 … 1 130 Nästa →
Senaste numret

29 AUGUSTI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Verkstadskort för enbilsåkare och smååkerier?
  2. Einrides autonoma tunga lastbil på allmän väg i Belgien
  3. Kinesiska SANY:s ellastbilar till Europa
  4. IRU uppmanar EU: ”Skala upp ett säkert lastbilsparkeringsnätverk”
  5. ”Permanent skattefrihet för laddel för godstransporter”

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.