Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
MÅNADENS LEDARE
Genrebild. Foto: Oys Photography

Rättssäker kontroll eller modern häxjakt?

PEth-testet används i allt större utsträckning för att upptäcka alkoholbruk, särskilt i körkortsärenden och vårdnadstvister. Förespråkarna lyfter fram den höga träffsäkerheten – kritikerna varnar för rättsosäkra beslut och avskräckta patienter. När testet får juridiska konsekvenser måste frågan ställas: används det med tillräcklig eftertanke?

”Jag vägrade tillåta ett PEth-prov”

Kunskapen om PEth-prover har nu nått ut till allmänheten, men om ”Pelle” när han besökte hudkliniken senast inte varit uppmärksam, hade han fått ett sådant taget. ”Jag ifrågasatte relevansen av ett PEth-prov i mitt fall”, skriver Pelle i sin debattartikel.
Foto: DAF Trucks.

Belgiska armén beställer fler fordon från DAF

DAF Trucks har fått ytterligare en order från den belgiska armén på ytterligare 13 tunga lastbilar. Denna order följer ett tidigare kontrakt på 888 lastbilar, varav den sista kommer att levereras i år.
Smart laddning erbjuds du till MAN:s kunder. Foto: MAN.

Smart laddningskub – för MAN:s kunder

I samarbete med AW Automotive förser MAN sina kunder med en flyttbar batterilagrings- och laddningslösning. Inga markarbeten krävs, minimala krav på elanslutning, upp till fyra laddpunkter och 400 kW laddningskapacitet och upp till 1 100 kWh batterilagring.

Inga lastbilschaufförer 2029?

Redan inom fyra år kan det vara slut med att arbeta som lastbilschaufför i Storbritannien. Studien visar även att, om internethandeln ska kunna fortsätta, behövs det ytterligare cirka 30 000 chaufförer för att klara detta – annars är det stopp 2037.
    Från vänster Ulf Stefansson och Bo Ericsson, Fordonsjuristen, på besök hos bilförsäljare. Foto: Fordonsjuristen.

Spännande framtid i bilbranschen

Bilindustrin står inför stora förändringar. En global överproduktion av bilar och ett hotande handelskrig med nya tullhinder skapar osäkerhet på marknaden, menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Frågan är: var kommer överskottslagret av bilar att ta vägen?

Mikssons kranbil säkrar badsommaren

Your Image Description
Sommar, sommar, sommar! Livräddarboden vid Askimbadet lyfts på plats av en kranbil från Miksson Transport AB. Och där står boden i såväl sol som regn under säsongen, bemannad dagligen av tre livräddare från Svenska Livräddningssällskapet. Återigen ett bevis på att mänskligheten behöver lastbilar – oavsett vilken typ av transport det handlar om.
Matolja, det vill säga HVO, fortsätter att vinna mark i Europa. Foto: Eddie Stobart.

Matolja som drivmedel i Eddie Stobarts fordon

Brittiska Eddie Stobart var först ut i Europa med att börsnotera åkeriet. Resan har inte varit enkel, men nu fortsätter Stobart att utöka sin användning av vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO), det vill säga använd matolja, i sitt nätverk för kunden PepsiCo vilket beräknas minska utsläppen av växthusgaser med ytterligare 13 000 ton i slutet av 2024.
Beslutet innebär att Stellantis inte i år kommer att lansera vätgasdrivna Pro-One då exempelvis infrastrukturen för tankning av vätgasfordon inte utvecklas tillräckligt snabbt. Foto: Stellantis.

Stellantis: ”Utvecklingen för vätgas är för långsam”

Stellantis tillkännagav denna vecka sitt beslut att avbryta sitt utvecklingsprogram för vätgasdrivna fordon.
  Roatels första fyra mikrohotell hos ett logistikföretag. Foto: TST/Roatel.

Tyska TST Logistics erbjuder mikrohotell

Roatel som driver mikrohotell fortsätter att växa. Nu erbjuder det tyska logistikföretaget TST Logistics förare att bo i Roatels mikrohotell.
← Föregående 1 … 16 17 18 19 20 … 1 127 Nästa →
Senaste numret

29 AUGUSTI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Transportstyrelsen: ”Medcura har 30 dagar på sig att ordna upp kreditvärdigheten”
  2. Nya generationen DAF XF utsedd till ”Årets flottlastbil”
  3. Nya krav på vinterdäck kommer tidigt i år
  4. Alarmerande många olyckor i transportbranschen
  5. Så påverkas åkerierna av Schmitz Cargobulls nya miljöstrategi

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.