Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
"Transportstyrelsens akademiska kullerbytta riskerar alltså att öka antalet rattfyllerister på våra vägar samtidigt som man stämplar oskyldiga människor som missbrukare", säger Thomas Morell (SD). Foto: Riksdagen..

Transportstyrelsens akademiska kullerbytta

Thomas MorelI (SD), riksdagsledamot och vice ordförande i trafikutskottet, har i dagarna läst intressanta domar från två olika förvaltningsrätter. Domar som båda gett de drabbade människorna rätt i sina överklaganden och "läxat upp" Transportstyrelsens agerande har föranlett Thomas Morell att skriva denna debattartikel.
Med Iveco S-eWay Artic tar Iveco ytterligare ett steg mot utsläppsfria fordon. Foto: Iveco.

IVECO presenterar nya S-eWay Artic

Efter förra årets lansering av S-eWay Rigid tar Iveco ytterligare ett steg framåt i sin resa mot utsläppsfria transporter med lanseringen av nya S-eWay Artic som deras senaste eldrivna tunga fordon, speciellt utformad för långdistans- och regionaltransporter.
 Volvo Dynamic Steering har uppgraderats för att känna av och hantera en framdäcksexplosion och då hålla kvar lastbilen säkert på vägen. Foto: Volvo Lastvagnar.

Volvo har uppgraderat Dynamic Steering-systemet

Volvo Lastvagnar har ytterligare förfinat sitt dynamiska styrsystem med en ny funktion som känner av en punktering och då omedelbart kan vidta åtgärder för att hålla lastbilen säkert kvar på vägen.
"Att använda ”fulgas” i AC:n är direkt livsfarligt", säger Bo Ericsson. Foto: Fordonsjuristen.

Användning av ”fulgas” i AC:n är farligt och kan ge böter

Under sommaren har frågan om felaktigt kylmedel i bilars klimatanläggningar blivit allt hetare. En växande trend där bilägare, i syfte att spara pengar, fyller sina AC-system med propan, även kallad ”fulgas”, har fått Bo Ericsson på Fordonsjuristen tillsammans med verkstäder att reagera kraftigt.
Nedslående siffror för rattonykterhet i brittisk undersökning. Foto: Coppertist Wu.

Brittisk undersökning: Miljoner ”dagen efter-fyllor”

Mer än en tredjedel av brittiska förare kan ha kört med ”dagen efter-fylla” enligt ny forskning publicerad av den brittiska trafiksäkerhetsorganisationen IAM RoadSmart. Resultatet av undersökningen är relevant även för andra länder.
David Grönlund vill att ukrainska chaufförer ska få köra i stället för att sitta på flyktingförläggning. Bakgrundsfoto från Ukraina: Ales Ustsinau.

Varför ska ukrainska chaufförer sitta på flyktingförläggning?

Det råder en i det närmaste global chaufförsbrist och dagens debattör David Grönlund följer med intresse Proffs rapportering kring de kritiserade PEth-proverna samt Transportstyrelsens generaldirektörs försvar av desamma och det finns ett samband mellan ämnena eftersom det är samma myndighet som beslutar efter vad David Grönlund menar är "efter eget huvud".
Foto: Iveco Group.

Tata Motors intresserade av att köpa Iveco

Internationella media berättar om att indiska Tata Motors är intresserade av att ta över italienska lastbilstillverkaren Iveco Group.
Foto: Transportföretagen.

Våras det för godset?

Under inledningen av detta år har regeringen delat ut många uppdrag som rör godstransporter. Transportföretagen ger en överblick av dessa för dig att läsa i hängmattan under semestern.
Denna bild visar en "hyfsat okej" toalett på en rastplats utmed vägen, men det stora problemet för trafikpoliserna som ska arbeta på kontrollplatserna är att snuskiga chaufförer inte ens bemödar sig ut i kringliggande natur när de ska göra "nr 2" vilket innebär att poliser och bilinspektör ska kliva runt dessa högar när de arbetar.

Stängda kontrollplatser påverkar trafiksäkerheten

I början av juni rapporterades att fler av polisens kontrollplatser förses med bommar. Det påverkar yrkesförare negativt och ökar riskmomenten för samtliga bilister. Samtidigt vill inte poliserna, när de arbetar på kontrollplatserna, trampa i avföring efter att ”snuskiga” lastbilschaufförer uträttat sina behov på platsen – i stället för i kringliggande natur.

Vad händer om jag vägrar ett PEth-prov?

Your Image Description
Att Peth-prov tagits utan att, i strid med lagar och förordningar, är bekräftat, men vad händer om jag kommer till en läkare och ska förnya exempelvis mina tyngre behörigheter vilket är ett lagkrav och efter information om att PEth-prov ska tas vägrar? Det frågade vi Transportstyrelsen om.
← Föregående 1 … 17 18 19 20 21 … 1 127 Nästa →
Senaste numret

29 AUGUSTI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Transportstyrelsen: ”Medcura har 30 dagar på sig att ordna upp kreditvärdigheten”
  2. Nya generationen DAF XF utsedd till ”Årets flottlastbil”
  3. Nya krav på vinterdäck kommer tidigt i år
  4. Alarmerande många olyckor i transportbranschen
  5. Så påverkas åkerierna av Schmitz Cargobulls nya miljöstrategi

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.