Foto: Davut Nane, Daimler Truck AG Foto: Davut Nane, Daimler Truck AG

Mercedes startar produktionen av eActros 400

Produktionen av Mercedes-Benz nya eActros 400 har nu startat. Modellen är utvecklad för tung distribution och regionaltrafik, där räckvidd, nyttolast och driftsäkerhet måste balanseras för att elektrifieringen ska fungera i åkeriernas vardag.

I början av december drog produktionen av den nya eActros 400 i gång vid Mercedes-Benz anläggning i Wörth. Modellen bygger vidare på samma teknikplattform som eActros 600, men är anpassad för transporter där nyttolast är minst lika avgörande som räckvidd.

eActros 400 är utrustad med två LFP-batterier (litiumjärnfosfat) med en total kapacitet på 414 kWh. Batteritypen är känd för att vara tålig och ha lång livslängd, och även om energitätheten inte är den högsta ger den en stabil lösning för regional trafik. Under normala temperaturer anges räckvidden till omkring 480 kilometer. För många åkerier innebär det att fasta distributionsrutter kan köras elektriskt utan att planera in laddstopp mitt under arbetsdagen.

Eftersom modellen har en lägre batterikapacitet än eActros 600 blir fordonet också lättare. Det gör att nyttolasten kan överstiga 25 ton, vilket är avgörande för att eldrift ska kunna konkurrera med dieselalternativ i tung distribution. Just kombinationen av lastförmåga och räckvidd är ofta den punkt branschen återkommer till när eldrift diskuteras.

eActros 400 erbjuds både som dragbil och som chassi i flera utföranden, med olika hjulbaser och två förarhyttstyper. Det ger utrymme för olika typer av påbyggnader och gör att modellen kan anpassas till allt från kyl- och skåptransporter till mer specialiserade regionala uppdrag.

Produktionen i Wörth sker på samma linor där även dieselmodellerna byggs. Att el- och diesellastbilar produceras parallellt gör att fabriken kan skala upp eller ned volymerna beroende på efterfrågan. Det är en övergångsperiod där både el- och förbränningsdrivna fordon kommer att samexistera under lång tid framöver.

Med eActros 400 breddar Mercedes-Benz Trucks sitt modellprogram för eldrivna lastbilar. Modellen riktar sig till åkerier som vill elektrifiera sina regionala transporter, men som samtidigt behöver fordon som klarar verklighetens lastvikter och körsträckor utan att begränsa verksamheten.

Om artikeln

Publicerad: 2025-12-10 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Distribution eActros Elektrifiering Mercedes-Benz