En ny prognos från branschorganisationen Mobility Sweden visar att elektrifieringen av Sveriges fordonsflotta utvecklas betydligt långsammare än vad tidigare beräkningar pekat på.
Mobility Sweden skriver i ett pressmeddelande att takten nedjusteras fram till 2030 och att Sverige därmed riskerar att missa sina klimatmål med större marginal än tidigare. Enligt organisationens genomgång är det särskilt tydligt att omställningen för lätta och tunga lastbilar inte håller den nivå som krävs för att transportsektorn ska kunna bidra i den omfattning som förväntas.
Mobility Sweden beskriver hur lätta lastbilar drabbats av en kombination av svag byggkonjunktur, ekonomisk osäkerhet och allmänt minskat investeringsutrymme hos många företag. Följden blir att elektrifieringen av dessa fordon går betydligt långsammare än väntat.
Organisationen konstaterar att även om styrmedel finns på plats, såsom fortsatta stödåtgärder under kommande år, räcker detta inte för att driva på omställningen i tillräcklig takt. För tunga lastbilar är Mobility Swedens slutsats att utvecklingen har stannat av nästan helt, trots att fordonen numera finns tillgängliga från flera tillverkare. Bristande efterfrågan pekas ut som den största orsaken. Mobility Sweden menar att sänkningen av dieselskatten till EU:s miniminivå har gjort det svårare att räkna hem investeringar i eldrivna tunga fordon, vilket leder till att fossilalternativen fortsatt är ekonomiskt gynnsamma för många åkerier.
Mobility Sweden framhåller att detta hämmar omställningen och förlänger beroendet av konventionella drivmedel inom godstransporterna. Man pekar även på att utvecklingen för personbilar bromsat in. Efter att klimatbonusen försvann föll elbilsförsäljningen bland privatkunder, och även om företagsmarknaden håller uppe en viss efterfrågan är tillväxten otillräcklig för att väga upp de svaga siffrorna för lätta och tunga lastbilar. Sammantaget konstaterar Mobility Sweden att den samlade elektrifieringstakten i landet ligger långt från vad som krävs för att nå målen till 2030.
Organisationens beräkningar visar att gapet riskerar att bli större än tidigare antagits, både när det gäller Sveriges nationella transportmål och EU:s utsläppskrav enligt ESR-regelverket. De understryker att betydligt kraftfullare styrmedel kommer att krävas för att vända utvecklingen, inte minst när det gäller ekonomiska incitament som gör eldrivna lastbilar konkurrenskraftiga, samt investeringar i laddinfrastruktur som underlättar för åkerier och transportföretag.
Utan sådana insatser ser organisationen en tydlig risk att Sverige hamnar långt ifrån sina klimatåtaganden och tappar tempo i den omställning som anses avgörande för transportsektorns framtid.


