Foto: Göran Rosengren, arkiv Foto: Göran Rosengren, arkiv

Efter segdragna förhandlingar – EU backar upp nordiska mått och vikter

EU:s medlemsländer har enats om en reviderad version av Mått- och Viktdirektivet – ett beslut som kan få stor betydelse för den nordiska vägtransportsektorn. Överenskommelsen bekräftar möjligheten att fortsätta använda höga kapacitetsfordon nationellt och över gränserna, samtidigt som nya incitament för nollutsläppsfordon lyfts in i regelverket.

Den 4 december nådde EU:s medlemsländer en gemensam överenskommelse om revideringen av Mått- och Viktdirektivet. Detta efter långa förhandlingar sedan förslaget presenterades i juli 2023. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.

– Europa behöver ett regelverk som tillåter tyngre, längre och högre fordonskombinationer – både nationellt och över landsgränserna. Det är det mest effektiva sättet för vägtransportsektorn att sänka bränsleförbrukningen, minska utsläppen och antalet lastbilar på vägarna, samtidigt som mer gods kan transporteras med färre förare, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för Nordic Logistics Association (NLA).

Överenskommelsen som medlemsstaterna nått ger fortsatt utrymme för nationella skillnader, precis som idag. Detta är avgörande för de nordiska länderna, där fordonskombinationer med högre vikter och dimensioner redan är tillåtna, både nationellt och över gränserna mellan de nordiska länderna.

– Det danska EU-ordförandeskapet har varit centralt för att nå detta genombrott. Vi gläder oss särskilt åt att medlemsländerna fortsatt stödjer gränsöverskridande trafik med högkapacitetsfordon mellan länder som är överens. Detta stärker vägtransporternas konkurrenskraft och energieffektivitet, säger Torsten Laksafoss Holbek, vd för NLA.

Ministerrådet, lett av det kommande cypriotiska ordförandeskapet, kommer nu att inleda trepartsförhandlingar (triloger) med Europaparlamentet om direktivet. Ett centralt inslag i det reviderade förslaget är att införa incitament för investeringar i nollutsläppsfordon.

För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon, avslutar Oscar Hyléen.

Om artikeln

Publicerad: 2025-12-04 14:24
Kategori: Nyheter
Taggar: EU HCT-ekipage Sveriges Åkeriföretag