Enligt resolution no. 599 av den 31 oktober i år får inte lastbilar/dragbilar registrerade i EU-länder komma in i Vitryssland. Detsamma gäller släp och trailers registrerade i Polen och Litauen. Detsamma gäller personbilar registrerade i Polen som används för internationell transport med fraktsedlar eller CMR-dokument.
Förbudet gäller även i fall där dragbilen har sitt ursprung i ett tredje land men drar en påhängsvagn som är registrerad i Polen eller Litauen.
Undantag beviljas endast för transporter för särskilda ändamål, inklusive post, läkemedel, djur och medicinska eller humanitära förnödenheter.
Den vitryska regeringen beskriver åtgärden som ett svar på västländers ”ovänliga agerande” gentemot Vitryssland. Åtgärden infördes kort efter att Polen och Litauen tillkännagav planer på att delvis öppna gränsövergångarna mot Belarus som tidigare hade varit stängda på grund av politiska spänningar och Vitryssland med migranter och rekognoseringsballonger.
Enligt litauiska medier och branschrepresentanter ses Minsks beslut som en vedergällning.
Spänningarna längs gränsen mellan Vitryssland och EU har eskalerat sedan 2021 då landet anklagades för att orkestrera migrantövergångar till angränsande EU-länder. Som svar har Polen och Litauen gradvis begränsat vägtrafiken till och från Vitryssland.
De flesta gränsövergångarna är nu antingen stängda eller kraftigt begränsade och endast ett fåtal järnvägslinjer är fortfarande öppna för godstrafik.
Litauen skärpte kontrollerna ytterligare i slutet av oktober 2025 efter att flera oidentifierade ballonger hade passerat landets luftrum från Vitryssland, incidenter som störde den civila luftfarten och beskrevs av Vilnius som ett potentiellt hot mot den nationella säkerheten.
För närvarande är lastbilstransporter mellan EU och Vitryssland i praktiken avstängda med undantag endast för humanitära, post- och medicinska transporter, skriver Artur Lysionok, Trans Info.


