Autonoma körtestfordon från UD Trucks, Isuzu, Advanced Smart Mobility, Hino och MFTBC. Foto: Isuzu. Autonoma körtestfordon från UD Trucks, Isuzu, Advanced Smart Mobility, Hino och MFTBC. Foto: Isuzu.

Japan fortsätter satsa stort på autonoma lastbilar

Japan satsar fortsatt stort på autonoma fordon. Nu har man påbörjat omfattande körtester på Shin-Tomei Expressway som kulmen av deras verifierings- och demonstrationsinsatser. Detta initiativ representerar det sista året av Tema 3-projekt.

Tidigare har vi berättat att Isuzu bygger en stor anläggning för tester av autonoma fordon, men det stannar inte vid det i Japan.

Toyota Tsusho, Advanced Smart Mobility, Nippon Koei och Mizuho Research & Technologies” har kontrakterats av landets ministerie för ekonomi, handel och industri och ministeriet för mark, infrastruktur, transport och turism under 2021 för att genomföra ”initiativet för att förverkliga högpresterande lastbilar på motorvägar inom ”Projektet om forskning, utveckling, demonstration och implementering (RDD&D) av automatiserad körning och dess förbättrade mobilitet. De fyra entreprenörerna främjar teknisk utveckling och miljömässig förberedelse för den sociala implementeringen av självkörande lastbilar på nivå 4.

Syftet och bakgrunden för tema 3-projektet är att lösa sociala problem som förarbrist och de fyra entreprenörerna strävar tillsammans med de fyra fordonstillverkarna, logistikföretag och andra berörda parter efter en implementering av självkörande lastbilar på motorväg(ar) från och med 2026 genom en gemensam offentlig/privat insats.

Hittills strävar de efter att uppnå förarlös körning med ett enda fordon mellan områden såsom logistikanläggningar runt motorvägar och infrastrukturen kring dessa för att kunna genomföra detta i praktiken.

Föregående års demonstrationstester genomfördes mellan serviceområdet Surugawan-Numazu och serviceområdet Hamamatsu på Shin-Tomei Expressway.

Då bekräftades och verifierades individuellt funktioner som bland annat det automatiserade avgångs-/ankomstsystemet (en funktion som automatiskt startar och parkerar fordonet), nödstoppsfunktionen (en bromsfunktion för att stoppa fordonet vid avvikelser), den prediktiva informationsstödsfunktionen (en funktion som använder information om exempelvis havererade fordon.

Det sista demonstrationstestet för tema 3-projekt under räkenskapsåret kommer att innebära att omfattande körtester genomförs på rutter vilka tidigare har verifierats individuellt.

Om artikeln

Publicerad: 2025-11-04 12:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Autonoma Lastbilar Godstransport Isuzu japan Lastbilstransport Toyota