Redan 2020 berättade vår redaktion om att Vos Logstics tillsammans med SolarOnTop satsade på just solpaneler på lastbilsekipage. Nu gör DHL Freight detsamma.
Just nu genomför DHL pilotprojektet där tio lastbilar över hela Sverige har utrustats med solpanaler. Det är ett test där de under ett år ska mäta hur mycket solenergi kan minska bränsleförbrukningen hos tung trafik.
Solpanelerna testas från Luleå i norr till Helsingborg i söder som är regioner med vitt skilda förutsättningar för solenergi.
Lastbilarna i testet har redan ett lägre klimatavtryck eftersom de drivs med biobränslen som HVO och biogas.
Elen från solpanelerna går direkt in i motorns batteri och driver baklyft- och kylanläggning. Detta minskar belastningen på generatorn, vilket i sin tur minskar den totala bränsleförbrukningen.
Lastbilarnas bränsleförbrukning övervakas noga och följs upp under hela testperioden. Testet följer hur mycket solenergi som genereras i de olika geografiska delarna av Sverige som exempelvis hur midnattssolen och den mörka perioden på vintern i norra Sverige påverkar resultatet.
Tekniken är en så kallad CIGS-teknik med tunna solpaneler som kan anpassas exakt efter utrymmet på lastbilens tak vilket garanterar optimala förutsättningar för att ta tillvara solenergi utan att kompromissa med fordonets aerodynamik. Elen går rakt in i fordonets batteri och kan tas tillvara.

Så här fungerar det. Foto: DHL.