- Det innebär att kommunens miljözonsbeslut fortsatt inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
I början av oktober 2024 meddelade Stockholms kommun lokala trafikföreskrifter som innebär att ett område i Stockholms city ska vara miljözon, klass 3. De beslutade föreskrifterna var tänkta att träda ikraft den 31 december 2024.
Kommunens beslut om den nya miljözonen överklagades till Länsstyrelsen Stockholm av ett antal bolag som verkar i området.
Den 28 november 2024 fattade länsstyrelsen ett delbeslut om att Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3 i Stockholm city tills vidare inte skulle gälla (inhibition). Detta inhibitionsbeslut överklagades till Transportstyrelsen av Stockholms kommun.
Transportstyrelsen beslutade den 19 december 2024 att avslå kommunens överklagande av inhibitionsbeslutet. Detta innebar att kommunens beslut om den nya miljözonen inte gällde i avvaktan på att sakfrågan slutligt skulle avgöras av länsstyrelsen.
Den 26 maj 2025 beslutade länsstyrelsen att upphäva kommunens beslut om lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3. Länsstyrelsen ansåg inte att kommunen hade utrett ärendet i tillräcklig omfattning. Beslutet har sedan överklagats till Transportstyrelsen av Stockholms kommun.
Transportstyrelsen har den 23 oktober beslutat att upphäva länsstyrelsens beslut och återförvisa ärendet för fortsatt handläggning. Av Transportstyrelsens beslut framgår att kommunen utrett ärendet i tillräcklig omfattning och att länsstyrelsen därför behöver pröva ärendet i sak. Det innebär att kommunens beslut om den nya miljözonen fortsatt inte gäller i avvaktan på att sakfrågan nu ska avgöras av länsstyrelsen.