E.ON bygger en ny laddstation i industriområdet Batteriet i Hultsfred. Anläggningen är utformad för att möta behoven hos både tunga transporter och personbilar och omfattar två laddplatser för lastbilar, fyra för personbilar samt en battericontainer. Laddstationen blir en viktig del i den regionala elektrifieringen av godstransporter.
Satsningen är kopplad till forsknings- och innovationsprojektet TREE, Transition to Efficient Electrified forestry transport, som leds av Skogforsk och finansieras av Vinnova inom programmet FFI.
Projektet samlar 23 samarbetspartners och har som mål att demonstrera hur skogstransporter kan elektrifieras i praktisk drift. Placeringen och utformningen av laddstationen anpassas till de logistikvägar som används i projektet, samtidigt som den ska underlätta omställningen för fler aktörer i regionen.
Stationen erbjuder ultrasnabb DC-laddning med el från förnybara källor. Den är utrustad med E.ON:s första battericontainer i Sverige, vilken används för att kapa effekttoppar, stabilisera leveransen och möjliggöra hög laddkapacitet även vid hög belastning. Det skapar bättre förutsättningar för driftsäkerhet, kostnadseffektivitet och tunga elfordons vardagliga logistik.
Anläggningen har dessutom goda angöringsytor för bussar och tunga fordon, är lättillgänglig från genomfartsleder och ligger nära service.
Fastigheten där laddstationen byggs, Batteriet 28, har nyligen förvärvats från Hultsfreds kommun. Området är ett växande industriområde där bland annat IKEA, Schenker och Willys redan finns etablerade.