Europaparlamentets omröstning om ändringen av Eurovinjettdirektivet är ett tydligt steg i rätt riktning, men mer arbete krävs för att det nya förslaget ska ge en rättvis och effektiv väg mot minskade utsläpp. Parlamentet har bekräftat sin ståndpunkt genom att godkänna en ändring som förlänger undantagen från vägavgifter för rena fordon från den 31 december 2025 till den 30 juni 2031. Omröstningen ägde rum kort efter att EU-kommissionen presenterade sitt nya förslag om att revidera Eurovinjettens regelverk.
IRU välkomnar beslutet som ett viktigt steg för att hålla uppe tempot i omställningen av vägtransporter. Samtidigt konstaterar organisationen att dagens system med frivilliga undantag, som lämnas åt medlemsstaterna att själva avgöra, inte räcker för att på bred front driva fram en övergång till renare fordon.
– Genom att bekräfta denna ändring skickar Europaparlamentet ett tydligt och konsekvent budskap: Europa måste fortsätta att ge incitament för användningen av nollutsläppsfordon. Denna omröstning ger operatörer större rättslig säkerhet i ett kritiskt skede. Men att låta medlemsstaterna själva avgöra om de ska tillämpa undantag riskerar att skapa splittring och bromsa utvecklingen, menar IRU:s EU-direktör Raluca Marian.
– Med kommissionens nya Eurovinjettförslag nu på bordet finns en tydlig möjlighet att gå bortom frivilliga åtgärder. Vi behöver ett rättvist och samordnat ramverk som stödjer alla genomförbara vägar till minskade utsläpp och som ger verkliga incitament för renare transporter i hela Europa, tillägger Raluca.
IRU har i tidigare uttalanden redan lagt fram detaljerade rekommendationer för ett mer effektivt avgiftssystem. Bland dessa finns en bredare erkänsla av koldioxidneutrala bränslen, öronmärkning av koldioxidrelaterade intäkter till omställningsåtgärder, undvikande av dubbelbeskattning under ETS II och förenklade administrativa processer.
Även om kommissionens nya förslag kopplar avgiftssystemet till de uppdaterade koldioxidkraven för lastbilar, släpvagnar och påhängsvagnar återstår viktiga frågor att lösa, bland annat hanteringen av släpvagnar inom VECTO och hur intäkterna från koldioxidrelaterade avgifter ska återinvesteras.
– Eurovinjettdirektivet måste vara rättvist, framåtblickande och praktiskt för de operatörer som håller Europa i rörelse, summerar Raluca Marian.