Redan 2024 publicerade vi bland annat en debattartikel i ämnet. Då gällde det Västerås som vägar exempelvis till hamnar och industrier BK 2-klassade.
Vi uppmärksammades även på samma problem i Landskrona och tog då kontakt med Landskrona kommun som i väntan på uppgraderingen såg det som osannolikt att en åkare skulle dömas för överlast utan att staden kontaktas i frågan.
– Vid en förfrågan hade vi givetvis nämnt att klassning för vissa gator är på väg att ändras samt om berörd gata är inräknad i dessa, sade kommunen.
En anledning till att uppgraderingen släpade efter fanns att finna i de i januari 2025 blev en ny förvaltning för att få till en effektivare förvaltning för gestaltning, reglering, drift och underhåll och i den nya förvaltningen har de alltså sett behovet av en omklassning.
Nu har uppgraderingen gjorts. Beslutet fattades den 29 augusti med stöd av 4 kap. 11 § trafikförordningen (1998:1276) och innebär att samtliga vägar och gator som inte är enskilda och där kommunen är väghållare ska tillhöra bärighetsklass 1.
Denna författning träder i kraft den 5 september 2025.