Dialogen som fördes på hög nivå leddes av EU-kommissionens vice ordförande med ansvar för sociala rättigheter och kompetens, kvalitetsjobb och beredskap, Roxana Mînzatu, förde samman arbetsmarknadens parter och medlemsstaterna.
Dialogen fokuserade på att göra arbetskraftens rörlighet enklare, rättvisare och effektivare vilket kommer att vara centralt för det paket om rättvis arbetskraftsrörlighet som kommissionen planerar att föreslå nästa år.
IRU, som representerar vägtransportföretag med över fem miljoner förare i Europa, lyfte fram viktiga steg för att attrahera nya talanger, stödja rättvisa arbetsvillkor och stärka motståndskraften hos mobilitetssystem.
IRU:s EU-direktör Raluca Marian sade att Europa har en möjlighet att göra reglerna för arbetskraftens rörlighet till en del av lösningen på förarbristen och de utmaningar som vår sektor står inför. ”Vi uppskattar att en stärkning av europeiska arbetsmyndighetens mandat att fortsätta stödja tillämpningen av EU:s transportregler kommer att vara kärnan i den kommande reformen. Nästa viktiga milstolpe inom vägtransporter kommer att vara tillämpningen av mobilitetspaketets regler på lätta nyttofordon.”
IRU efterlyste också praktiska verktyg som en EU-kalkylator för ersättning till utstationerade förare, framsteg med digitala verktyg för att stödja gränsöverskridande verksamhet och lika rättigheter för alla förare, både inom och utanför EU.
Rättslig klarhet kring social trygghet diskuterades också vilket fortfarande är avgörande för både operatörer och förare mot bakgrund av den pågående revideringen av EU:s regler för social trygghet. IRU upprepade behovet av harmoniserade, förutsägbara regler som skyddar arbetstagare samtidigt som företagen kan planera och verka med förtroende.
Med nästan 500 000 lediga chaufförsjobb och en fortsatt växande efterfrågan på vägtransporter är det dags att agera nu, säger Raluca Marian. ”Sektorn åldras, med en genomsnittlig chaufför som närmar sig 50. Färre än 5 procent är under 25 år. Vägtransporter transporterar 75 procent av Europas inlandsfrakt och möjliggör de flesta kollektiva passagerarresor. Utan chaufförer stannar systemet av.”
IRU kommer att fortsätta arbeta med EU-kommissionen, europeiska arbetsmyndigheten och arbetsmarknadens parter kring gemensamma riktlinjer för verkställighet samt en förhandlad lösning med fackföreningar om lika rättigheter för förare från tredjeländer.
Genom samarbete och praktiska reformer kan Europa bygga en mer attraktiv, inkluderande och framtidsberedd vägtransportsektor.