JOAB har tilldelats ett nytt ramavtal av Försvarets materielverk (FMV) som omfattar leveranser till ett värde av upp till 500 miljoner kronor under en period på maximalt sju år. Avtalet inkluderar en helt nyutvecklad produkt från företaget, Bridge Adapter Pallet (BAP), som fungerar som en flexibel broläggare för pontonbroar och bogserbåtar.
För JOAB innebär detta ett viktigt steg eftersom det är första gången bolaget levererar en komplett lösning direkt till Försvarsmakten, något som stärker företagets roll inom totalförsvaret. BAP är ett specialdesignat flaksystem utrustat med vinsch och armsystem och har tagits fram för att möta behovet av en långsiktigt hållbar och flexibel metod för att lägga ut och ta upp däcksbropontoner och bogserbåtar som används vid byggnation av flytande broar och färjor.
Tidigare lösningar har i huvudsak baserats på specialbyggda fordon med ett enda användningsområde, något som inte längre anses vara effektivt mot bakgrund av krav på livslängd, tillgänglighet och multifunktionalitet. Med BAP ges Försvarsmakten en helt ny flexibilitet då systemet kan användas på i princip vilket fordon som helst som är utrustat med lastväxlare eller containerfästen. Plattformen behöver inte byggas fast på ett specifikt fordon, vilket gör att samma utrustning kan flyttas mellan olika fordonstyper, både civila och militära. Detta ger en effektivare användning av fordonsflottan samtidigt som kostnader och logistisk komplexitet kan minskas.
Konstruktionen av BAP bygger på teknisk höjd och flexibilitet. Plattformen kan på bara några minuter ställas om mellan olika flakstandarder och har extern hydraulik, vilket innebär att drift kan ske även från fordon utan inbyggd hydraulik. Detta görs med hjälp av dieseldrivna aggregat som ingår i ramavtalet. Systemet är konstruerat för att hantera både pontonbroar och bogserbåtar, vilket ytterligare breddar användningsområdet, och det är även enklare att lagra och ställa upp i förråd jämfört med traditionella fastbyggda lösningar. BAP kompletterar Försvarsmaktens befintliga broterrängbilar och ger samtidigt möjlighet till tillväxt inom området för förbindelsemateriel.
De första serieleveranserna planeras till 2026 och tillverkningen kommer att ske vid JOAB:s anläggning i Dals Rostock. Detta ligger i linje med företagets satsning på att öka produktionskapaciteten.