Den 30 september lanserar Mercedes-Benz Lastbilar för första gången det utökade modellprogrammet för andra generationen eActros. Utifrån tekniken i eActros 600 erbjuds nu nya varianter – däribland dragbilar och chassin med olika längd på hjulbasen, versioner med två eller tre batteripaket samt alternativa hyttyper. Varje ny konfiguration kombinerar avancerad drivteknik med hög energieffektivitet och följer helhetskonceptet hos eActros 600.
En teaserbild ger en förhandsvisning av premiärfordonet bland de nya medlemmarna.
Sedan serieproduktionen av eActros 600 startade i Wörth i november förra året, med leveranser från december 2024, är lastbilen redan i bruk i över 15 europeiska länder. Den har bevisat sin kapacitet både i dagligt bruk och under tuffa förhållanden – bland annat under “eActros 600 European Testing Tour 2024”, en resa på 15 000 km genom 22 länder, samt “European Testing Tour Winter 2025” genom norra Europa (ca 6 500 km).
I båda fallen kördes med bruttovikt på 40 ton.
Tekniskt har eActros 600 ett batteripaket med totalt cirka 621 kWh, uppdelat på tre paket om vardera ~207 kWh. Batteritekniken är baserad på litium-järnfosfat (LFP), som utmärker sig genom lång livslängd och hög utnyttjandegrad. Räckvidden kan nå upp till 500 km utan mellanladdning under optimala förhållanden, med 40 ton totalvikt.
Vid praktisk användning och effektiva rutter kan lastbilen prestera bättre än så. Snabbladdning under lagstadgade pauser möjliggör att lastbilen kan klara mer än 1 000 km på en dag.
eActros 600 är också tekniskt förberedd för en bruttovikt på upp till 44 ton. När semitrailern är standard och inom EU:s regelverk ligger nyttolasten omkring 22 ton – högre i vissa länder där nationell lagstiftning tillåter det.