När EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i fredags mötte representanter för den europeiska fordonsindustrin blev det tydligt att spelplanen kan förändras snabbare än väntat. Enligt information som Fordonsjuristens Bo Ericsson tagit del av planerar kommissionen att tidigarelägga diskussionerna om 2035-målet. I stället för att frågan tas upp 2026 kan den nu hamna på bordet redan i slutet av 2025.
För åkeribranschen innebär det att besked om framtidens krav kan komma tidigare än väntat, något som kortar ned osäkerheten i planeringen av nya investeringar.
Bo Ericsson framhåller att industrin länge drivit på för en mer teknikneutral linje. Förutom batterielektriska fordon vill branschen att EU öppnar för laddhybrider, elbilar med räckviddsförlängare, vätgasdrift och syntetiska bränslen. En sådan utveckling skulle kunna ge åkerier fler möjligheter i omställningen och gynna tillverkare som satsat på flera parallella drivlinor.
Den nuvarande 2035-regeln innebär i praktiken ett stopp för nya fordon med förbränningsmotor. Samtidigt växer trycket på att justera eller helt ta bort gränsen. Manfred Weber, gruppledare för Europeiska folkpartiet (EPP), har aviserat att han i höst kommer att lägga fram ett förslag om att slopa 2035-regeln.
För åkeribranschen skulle en sådan kursändring kunna bli avgörande. Tidigare besked ger möjlighet att fatta långsiktiga investeringsbeslut, medan en mer teknikneutral inriktning kan göra omställningen mer realistisk i praktiken. Hur det slutligen blir avgörs i höstens förhandlingar i Bryssel.