EU-dialog om arbetskraft ska möta förarbristen

Den akuta förarbristen i Europa gör att frågan om arbetskraftsrörlighet nu hamnat i centrum för EU:s arbete. Vid kommissionens dialogmöte i Bryssel betonades behovet av enklare och tydligare regler, där både mobilitetspaketets kommande tillämpning på lätta fordon och harmoniserade socialförsäkringsregler blir avgörande. För vägtransportsektorn, som redan brottas med hundratusentals obesatta förarjobb, är praktiska lösningar och bättre arbetsvillkor en nödvändighet för att säkra framtidens transporter.

Den internationella vägtransportorganisationen IRU deltog nyligen i EU-kommissionens dialog om rättvis arbetskraftsrörlighet i Bryssel. Syftet med mötet var att diskutera hur arbetskraftens rörlighet inom unionen kan göras enklare, rättvisare och mer effektiv, något som blir centralt i det arbetskraftspaket som kommissionen planerar att presentera nästa år.

Dialogen samlade medlemsstater, sociala parter och kommissionens representanter och berörde bland annat behovet av att förenkla tillämpningen av EU:s arbetsrättsliga regler för att säkerställa en hållbar tillgång på arbetskraft. För vägtransportsektorn, där över fem miljoner förare är anställda i Europa, lyfte IRU fram behovet av insatser för att locka nya förare, förbättra arbetsvillkoren och stärka transporternas motståndskraft.

En central punkt var hur EU:s arbetsrörlighetsregler kan bidra till att mildra den akuta förarbristen. I dag saknas omkring en halv miljon förare i Europa, samtidigt som efterfrågan på vägtransporter fortsätter att öka. Sektorn är åldrande, där medelåldern för förare närmar sig 50 år och endast en liten andel är under 25. Med tanke på att vägtransporter står för tre fjärdedelar av Europas inrikes godsflöden och majoriteten av kollektivtrafikresor är bristen på nya förare en kritisk fråga.

Bland de konkreta förslagen som diskuterades fanns utvecklingen av digitala verktyg för gränsöverskridande transporter, en gemensam EU-beräkningsmodell för lönesättning av utstationerade förare samt stärkta rättigheter för förare från både EU och tredjeland. Även tydligare regler för socialförsäkring togs upp, då harmoniserade och förutsägbara villkor är avgörande för både företag och förare.

En annan viktig fråga gäller tillämpningen av mobilitetspaketets regler på lätta lastbilar, som väntas bli nästa stora förändring för branschen. Samtidigt betonas behovet av en starkare roll för den europeiska arbetsmyndigheten för att säkerställa likvärdig efterlevnad av transportreglerna i hela EU.

IRU framhåller att lösningen på utmaningarna kräver samarbete mellan bransch, myndigheter och fackliga organisationer. Genom gemensamma riktlinjer för tillsyn och förhandlingar om rättigheter för tredjelandsförare vill man bygga en mer attraktiv, inkluderande och framtidssäkrad vägtransportsektor i Europa.

Om artikeln

Publicerad: 2025-09-18 13:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetskraft EU-regler Förarbrist IRU Vägtransporter