Förhållandena i de schweiziska alperna är krävande för tunga fordon. Foto: Daimler Trucks. Förhållandena i de schweiziska alperna är krävande för tunga fordon. Foto: Daimler Trucks.

Daimlers vätgaslastbilar ett steg närmare serieproduktion

Efter framgångsrika vintertester återvänder Daimler Truck till de schweiziska Alperna för sommartester med fyra avancerade prototyper av nästa generation av sin Mercedes-Benz GenH2 Truck. Regionen Valais, med sina krävande bergspass som sträcker sig från 600 till 2 478 meter i höjd - vissa endast tillgängliga på sommaren- erbjöd ideala testförhållanden.

Kombinationen av höga sommartemperaturer på över 35 grader och den tunna bergsluften på dessa särskilt krävande ruttprofiler pressar fordonen till sina gränser när det gäller kylprestanda och värmehantering, skriver Daimler Trucks i ett pressmeddelande.

Målet är att validera tillförlitlig drift under dessa extrema förhållanden och att få värdefulla insikter för den fortsatta utvecklingen och framtida användningen av dessa fordon i den dagliga driften.

Utvecklingsteamet testade specifik körbeteende och dynamik, den elektriska drivlinans prestanda, temperaturreglering och interaktionen mellan bränslecell, batteri och tanksystem under verkliga belastningstoppar. Vidareutveckling av det digitala assistanssystemet Predictive Powertrain Control (PPC) för bränslecellslastbilar är ett annat fokusområde.

Geobaserade ruttdata hjälper systemet att känna igen kommande backar flera kilometer innan de kommer. Detta gör det möjligt för fordonen att proaktivt hantera lutningar och optimera kraftleveransen därefter. Bränslecellen ökar sedan sin prestanda i tid, laddar högspänningsbatteriet vid behov och säkerställer att tillräckligt med kraft finns tillgänglig för uppförsbackar med bästa möjliga effektivitet även på de krävande bergspassen i Alperna.

Fordonen tankades med flytande vätgas med hjälp av en mobil vätgastankstation från Air Products (sLH2-standard), som ställdes upp vid testbasen i Vailais under försöken.

Under flera veckor körde testfordonen mer än 1 000 kilometer och klättrade totalt 146 000 höjdmeter vilket bekräftar den mognaden av prestandakapaciteten hos nästa generations bränslecellslastbilar. De erhållna uppgifterna används direkt i vidareutvecklingen och för fordonen ett steg närmare datumet för serieproduktion.

Nästa steg blir att bygga en liten serie om 100 av dessa dragbilar vid Mercedes-Benz-fabriken i Wörth, Tyskland, med planerad driftstart hos olika kunder i slutet av 2026. Storskalig industrialisering av bränslecellsteknik och serieproduktion av vätgasdrivna lastbilar med fokus på Europa planeras till början av 2030-talet.

Om artikeln

Publicerad: 2025-09-24 14:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Alperna Bränslecellsdrift Daimler Trucks Flytande Vätgas Godstransport Vägtransport Vätgaslastbil