Transportföretagen välkomnar satsningen, men ser möjlighet att gå längre för att stärka konkurrenskraften och möjliggöra den gröna omställningen.
I regeringens paket lyfts fyra områden som är särskilt viktiga för branschen:
• Statsstödsregler (GBER) – styr vilka statliga stöd som kan ges utan att EU måste godkänna varje enskilt fall. Enklare och tydligare regler gör det möjligt att snabbare införa stöd som gynnar exempelvis omställningen till fossilfria transporter.
• Regler om fordonsdata – omfattande EU-regler för hur fordonsdata ska delas och användas är redan på väg in. De bör genomföras och utvärderas innan nya regler införs, för att undvika överreglering och onödig administration.
• Cybersäkerhetsdirektivet NIS2 – ställer krav på digital säkerhet för samhällsviktiga verksamheter, inklusive transportsektorn. Kraven behöver vara proportionerliga och praktiskt genomförbara, särskilt för små och medelstora företag.
• CO₂-emissionsklasser för tunga fordon med släp – EU:s nuvarande förslag riskerar att missa stora delar av den nordiska trailerflottan. Då uteblir klimatincitamenten för många effektiva och hållbara släp. Reglerna bör omfatta alla trailers som bidrar till minskade utsläpp och fungera i praktiken utan onödig administration.
Transportföretagen står bakom regeringens offensiv för regelförenkling och ser stora möjligheter att man tillsammans kan driva igenom förändringar som stärker transportnäringens konkurrenskraft i hela EU.
– Men vi får inte nöja oss här. Om vi kombinerar förenklade regler med tydliga incitament för hållbara investeringar kan vi både minska utsläppen och skapa fler jobb, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Flera av förslagen är viktiga steg i rätt riktning, men ambitionsnivån kan höjas ytterligare för att frigöra hela potentialen i transportsektorn:
• Höjda stödnivåer i GBER för tunga elfordon och laddinfrastruktur samt stöd till lokala elnät och energilagring.
• Inför ekonomiska incitament (Greening of Corporate Fleets) för företag som investerar i el- eller vätgasfordon.
• Snabbare digitalisering genom harmoniserade EU-standarder för datahantering och elektroniska transportdokument.
Vill ni ta del av fler av Transportföretagens förslag deras EU-agenda, finner ni dem här. Finns även på engelska.
Transportföretagen kommer att fortsätta bidra med konkreta förslag och branschkunskap i dialogen med regeringen och EU:s beslutsfattare. Målet är tydligt: ett EU som är enklare att verka i och starkare att konkurrera från.