Stockholms rödgröna styre är fast beslutna om att staden ska fortsätta växa på ett hållbart sätt och för att nå dit måste de stora utsläppen från bygg- och anläggningssektorn minska.
– I den här avsiktsförklaringen gör vi det tydligt för branschen att vi vill se fler elektrifierade arbetsmaskiner i våra stadsutvecklingsprojekt. Här är vi en tydlig motpol mot regeringen som i stället sänker reduktionsplikten och bromsar omställningen till elektrifierade fordon av alla dess slag, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholm.
Stockholms stad har sedan flera år varit en spjutspets i utvecklingen av elektrifierade entreprenader. Det här skickar en tydlig signal till marknaden om att efterfrågan på elektrifierade entreprenader ökar.
– När utsläppen och bullret från byggen minskar är det inte bara en vinst för klimatet, utan också för folkhälsan och trivseln för alla som bor och jobbar i staden, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.
Stockholms stad har redan i dag ett flertal utsläppsfria elektrifierade entreprenader och ett flertal delvis elektrifierade entreprenader. Bland annat i nya Slakthusområdet där 150 000 ton massor förs bort med hjälp av två eldrivna grävare, en eldriven hjullastare och två el-lastbilar med släp, ett kross- och sorteringsverk som drivs med el samt handhållna maskiner och verktyg. Det var också i Slakthusområdet som Sveriges första tunga elmaskin användes under år 2023.