IM Efficiency menar att det finns myter, missförstånd, okunskap och en hel del fördomar när det kommer till solpaneler på fordon. Foto: IM Efficiency. IM Efficiency menar att det finns myter, missförstånd, okunskap och en hel del fördomar när det kommer till solpaneler på fordon. Foto: IM Efficiency.

Sex myter om solpaneler på släp och lastbilar

IM Efficiency presenterar här sex myter om solpaneler på släp och lastbilar och menar att det här är vad flottoperatörer behöver veta.

Nederländska Vos Logistics var tidiga med att anamma solpaneler på sina fordon, men motståndet är fortfarande stort och kanske det beror på okunskap, missförstånd och fördomar, menar IM Efficiency.

Solenergiteknik inom kommersiella transporter växer snabbt och har en verklig inverkan, men myter och missförstånd om dess tillförlitlighet och effektivitet kvarstår.

I den här artikeln vill IM Efficiency att avliva de sex vanligaste myterna om solenergiteknik för lastbilar och släpvagnar med hjälp av verkliga data, fallstudier och praktiska exempel för att förklara hur solenergi avsevärt förbättrar bränsleeffektivitet, minskar koldioxidutsläpp, sänker tomgångskostnaderna och förbättrar fordonsflottans prestanda.

Myt 1: Solenergiteknik ombord ger inte tillräckligt med energi för att driva lastbilar
Faktum: Solcellssystem genererar inte tillräckligt med energi för att fullt ut driva ett fordons framdrivningssystem. I stället används de främst för att förse reservelsystem med ström och minska belastningen på generatorn vilket sparar bränsle och minskar utsläppen. Det årliga elbehovet varierar från 1 000 kWh till över 4 000 kWh beroende på fordonet och vilka typer av elektriska apparater som används.

Dagens kommersiella fordon använder en rad elektriska komponenter inklusive bland annat bakgavellyft, intern lyft, rörligt golv, pallyftare, ventilation, batteripaket, lastbilselektronik, lastbilshytt, HVAC. Dessa system drar ständigt ström från generatorn ibland även när fordonet står stilla.

Inbyggd solteknik utnyttjar solljus för att driva dessa hjälpsystem vilket minskar behovet av att låta motorn gå på tomgång eller belasta generatorn extra. Resultatet är lägre bränsleförbrukning, mindre batterislitage, färre haverier, minskade underhållskostnader och mer drifttid för din vagnpark. För eldrivna lastbilar kan solenergi avsevärt minska parasitbelastningen på fordonets elsystem och därigenom öka dess räckvidd.

IM Efficiency skriver att  Van Rijnsbergen använder SolarOnTop-teknik för att driva HVAC-systemet under förarens raster, vilket resulterar i bränslebesparingar på 1 672 liter per år, CO₂-minskning på 5 401 kilo per år, minskad tomgångstid för motorn, förbättrad förarkomfort, produktivitet och säkerhet vilket ger en kostnadsbesparing på 2 675 €/år/släpvagn. Vill du läsa hela studien, finner du den här.

Myt 2: Solenergiteknik är för dyr för åkerier för att motivera investeringen
Faktum: Kostnadsbesparingarna från minskad bränsleförbrukning, längre livslängd för komponenter, färre reparationer och mindre stilleståndstid resulterar vanligtvis i en avkastning på investeringen inom 3 till 4 år beroende på fordonstyp, användningsmönster och det specifika installerade solsystemet.

Generatorn genererar elektricitet genom att belasta motorn mekaniskt. Ju mer generatorn arbetar, desto mer bränsle förbrukas. Genom att använda inbyggd solenergiteknik för att driva hjälpsystem utsätts motorn för minskad belastning, går på tomgång mindre och förbrukar betydligt mindre dieselbränsle.

Batterifel är en vanlig orsak till haverier. Solcellssystem för lastbilar laddar kontinuerligt och bibehåller en sund batterispänning. Förlängning av batterilivslängd är upp till 3 gånger längre livslängd.

Myt 3: Myt: Solpaneler ökar vikten
Faktum: Dagens solpaneler är lätta och optimerade för transport. Exempelvis använder SolarOnTop-tekniken ultratunna, flexibla solpaneler som väger 6 kilo styck. Beroende på tillämpning består system vanligtvis av 4 till 12 paneler, totalt blir 4 paneler cirka 24 kilo och 12 paneler cirka 72 kilo.

Myt 4: du kan bara använda solenergi på soliga platser
Faktum: Solpaneler producerar energi hela dagen, även molniga dagar. Även om det är sant att solpaneler genererar mindre energi i svagt ljus eller molniga förhållanden, är nya solpaneler utformade för att fungera effektivt under hela dagen. Tack vare betydande framsteg inom solcellsmaterial presterar solpaneler nu bättre i ett bredare spektrum av ljusförhållanden.

Dessutom kombineras avancerad solteknik med batterier som lagrar överskottsenergi vilken kan användas på natten eller när solljuset är begränsat.

Myt 5: Solenergiteknik är bara för eldrivna lastbilar
Fakta: Solcellssystem ombord stöder alla typer av lastbilar vare sig det är diesel, hybrid, el, HVO, LNG och andra drivmedel.

Lastbilar och släpvagnar, oavsett deras huvudsakliga energikälla för framdrivning, är beroende av elektriska komponenter som drivs av batterier. Inbyggda solcellstekniker är utformade för att ladda och stödja dessa viktiga system, oavsett fordonets energityp.

Myt 6: Solpaneler är för ömtåliga för tuffa förhållanden och kräver underhåll
Fakta: Solpaneler avsedda för lastbilstransporter är byggda för att hantera verkliga utmaningar som bland annat vibrationer, extrema väderförhållanden, konstant vägrörelse. Panelerna är testade för de tuffaste miljöerna.

SolarOnTop från IM Efficiency använder hållbara, högpresterande solpaneler som är speciellt konstruerade för kommersiella transporter. Flottor som använder SolarOnTop har kört tusentals kilometer i olika klimat från snöiga Skandinavien till hettan i södra Italien och Chile utan systemfel eller behov av ytterligare underhåll.

Vos Logistics var tidiga med att satsa på solpaneler, något de gjorde redan 2020. Foto: Vos Logistics.
Vos Logistics var tidiga med att satsa på solpaneler, något de gjorde redan 2020. Foto: Vos Logistics.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-04 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Energieffektivitet IM Efficiency Myter SolarOnTop Solpaneler på Fordon Van Rijnsbergen Vos Logistics