Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget som tillåtit användning av fordon utan smart färdskrivare version 2 i internationella transporter. Transportföretag som fortfarande använder äldre färdskrivare i sina utlandstrafikerade fordon behöver därför snarast planera för uppgradering.
EU:s mobilitetspaket ställer krav på att tunga fordon i internationell trafik ska vara utrustade med den senaste versionen av den smarta färdskrivaren. För att ge branschen tid att anpassa sig införde Sverige ett tidsbegränsat undantag från sanktionsansvar för vissa fordon. Det undantaget upphör att gälla den 18 augusti 2025, vilket innebär att Transportstyrelsen därefter kan börja tillämpa sanktioner mot fordon som inte uppfyller kraven.
Undantaget gäller fordon som är registrerade senast den 31 december 2023 och som är utrustade med en smart färdskrivare av den första versionen (version 1). Dessa fordon har hittills kunnat fortsätta köras i internationell trafik utan att uppfylla kraven på version 2.
Från och med den 19 augusti 2025 kommer dock dessa fordon inte längre att vara godkända för internationella transporter om de inte har uppgraderats till smart färdskrivare version 2.
För fordon som registrerats efter den 31 december 2023 finns inget undantag – dessa ska redan från början vara utrustade med version 2 vid internationella transporter.
Transportstyrelsen påminner om att färdskrivarkravet endast gäller internationell trafik. I nationella transporter finns inga nya krav på att byta ut färdskrivaren, så länge den fungerar och uppfyller övriga bestämmelser.
Omfattade fordonstyper är tunga fordon inom vägtransportsektorn, där korrekt registrering av kör- och vilotider som bekant är ett lagkrav. Den nya generationens färdskrivare ger utökad funktionalitet, bland annat för automatisk platsregistrering vid gränspassager och bättre kontrollmöjligheter för tillsynsmyndigheter.
Transportföretag som bedriver internationell trafik rekommenderas därför att i god tid boka ombyggnation eller byte av färdskrivare – för att undvika driftstopp, sanktionsavgifter eller problem vid gränspassager efter att undantaget upphört.