Kina fortsätter att dominera den globala utvecklingen inom elbilsladdning, enligt den senaste utgåvan av EV Charging Index från Roland Berger. Rapporten granskar mognadsgraden för laddinfrastruktur, användarbeteende och marknadsdynamik i 30 länder. Kina bedöms ha ett stabilt försprång tack vare omfattande statligt stöd, hög andel elbilsförsäljning och en snabbt expanderande publik laddinfrastruktur.
Norge avancerar till andraplatsen i indexet, främst tack vare ett väl utbyggt nätverk av snabbladdare och en mycket hög elbilsandel bland nyregistrerade personbilar. USA kliver upp till tredje plats, med förbättrad laddinfrastruktur och ökade investeringar i elmobilitet.
Tyskland halkar däremot ned till fjärde plats, och flera etablerade europeiska marknader tappar mark i takt med att yngre elbilsmarknader som Indien, Thailand och Mexiko snabbt förbättrar sina förutsättningar. Dessa marknader har börjat överbrygga gapet genom nya investeringar i laddnätverk och starkare elbilsincitament.
För transportbranschen innebär utvecklingen att tillgången till snabbladdning och tillförlitlig infrastruktur i allt fler länder blir en avgörande faktor vid elektrifiering av fordonsflottor. I synnerhet lyfts behovet av att anpassa laddinfrastrukturen till tunga fordon fram som ett kommande strategiskt steg – särskilt i Europa, där det hittills varit fokus på personbilar.
Rapporten understryker att fortsatt tillväxt inom e-mobilitet kräver att investeringarna i laddinfrastruktur inte bara ökar i volym utan även riktas mer strategiskt, bland annat mot vägtransporter, logistikflöden och landsbygdsregioner.