Scanias eldrivna lastbil visade musklerna i tufft elbilsrace

Swedish Electric Car Championship (SECC) är avslutat – ett lopp som traditionellt domineras av personbilar och sträcker sig genom hela Sverige, från Ystad i söder till Haparanda i norr. Men i år stack något ut: för första gången deltog en helelektrisk lastbil.

– Vi utsätter ständigt våra fordon för tuffa tester – det är en självklar del av vår utveckling. Att köra genom hela Sverige på det här sättet är ett lite annorlunda test, men också en rolig utmaning där vår eldrivlina och den publika laddningen verkligen sätts på prov, säger Lars-Erik Stenlund, produktspecialist på Scania Sverige, en förarna bakom ratten på Scania 40R A4X2NB under tävlingen.

SECC handlar om att köra de cirka 160 milen på kortast möjliga tid – utan att bryta mot några trafikregler. För Scania blev det ett tillfälle att visa upp sina styrkor, där bland annat CCS-laddningen och den stora batterikapaciteten spelar en avgörande roll. Den senare möjliggör långa körsträckor mellan laddningarna – en viktig faktor i ett lopp av den här typen.

– Det här är ett spännande sätt att testa hur energieffektivt vi kan köra och hur vi optimerar laddstoppen. Upp till Uppsala gick det smidigt, vi slog också nytt distansrekord i tävlingen mellan Ystad och Uppsala på en laddning. Då hade vi åtta procent kvar. I Uppsala laddade vi nästan fullt på en timme med 350 kW. Senare, i Docksta gick det däremot långsammare, då laddarens laddhastigheten var betydligt lägre än väntat, säger föraren Richard Österlindh som normalt arbetar på Scania Democenter i Södertälje.

– För en längre och tyngre lastbil krävs det både gott om utrymme vid laddstationen och hög laddeffekt för att minimera stilleståndstiden och maximera effektiviteten, säger Richard Österlindh.

Totalt deltog ett 30-tal personbilar av olika märken – och en enda lastbil: Scanias. Vinnaren tog sig i mål på 17 timmar och 55 minuter. För Scanias ellastbil tog det 23 timmar och 38 minuter.
– Det var en fantastisk upplevelse att delta i utmaningen. Eldrift ger en tyst och behaglig körupplevelse. Nu siktar vi på att vara snabbare nästa år, då med bättre laddinfrastruktur för lastbilar och med MCS-laddning, avslutar Lars-Erik Stenlund.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-10 11:46
Kategori: Nyheter
Taggar: Elfordon Laddinfrastruktur Scania SECC Swedish Electric Car Championship