”Stronger 2030” är en ny och omfattande strategisk färdplan med syfte att öka lönsamheten och den långsiktiga motståndskraften, skriver Florian Engel, Daimler. Initiativet ”Stronger 2030”. Initiativet kretsar runt fem pelare – modulär tillväxt, disciplinerade investeringar, expansion av tjänster, effektivitetsvinster och en prestationsdriven kultur.
Det råder en geopolitisk samt energimässig osäkerhet vilket får tillverkare att investera mer i utveckling av dieselmotorer. Samtidigt minskar man utgifterna för elektrifiering, vilket kan komma att påverka Daimlers egen kommande batteriproduktion.
För Daimler är nu lönsamhet i centrum, något företagets vd Karin Rådström underströk under mötet. Daimlers finansdirektör Eva Scherer har satt upp ett mål att uppnå industriell marginal på över 12 procent. Man ska dra ner på utgifterna i Europa, med cirka 1 miljard euro, och har då riktat sig mot Mercedes-Benz Trucks vilket innebär bland annat personalnedskärningar och optimering av anläggningen i Tyskland.
Nordamerika och Indien pekas ut som tillväxtregioner och i Japan skapar Fusos sammanslagning med Hino att leda till en starkare aktör bättre rustad att konkurrera med kinesiska OEM-tillverkare.
Daimler arbetar för en teknikneutral strategi och med det fördubblade man sin vätgassatsning i Europa. I USA minskades utvecklingen av nollutsläppsfordon då efterfrågan är svag och infrastrukturen otillräckligt utbyggd.