Marcus Samuelsson och Volvo Lastvagnar samarbetar i en ny kampanj - "A table set for change". Foto: Volvo Lastvagnar. Marcus Samuelsson och Volvo Lastvagnar samarbetar i en ny kampanj - "A table set for change". Foto: Volvo Lastvagnar.

Volvo och stjärnkock i samarbete för minskade utsläpp

Volvo Lastvagnar har inlett ett samarbete med den globalt hyllade kocken Marcus Samuelsson i en ny kampanj. Utmaningen? Förbered en gourmetmåltid med ingredienser som har transporterats med lastbil där utsläppen eliminerats eller minimerats.

Eldrivna lastbilar spelade en nyckelroll i initiativet, som syftar till att inspirera transportköpare inom livsmedels- och dryckesbranschen att övergå till mer hållbara transportalternativ.

Utfasningen av fossila bränslen inom transportbranschen fortsätter, där batterielektriska lastbilar är ett sätt att uppnå nollutsläpp. Inom livsmedels- och dryckesindustrin står transportsektorn för 19 procent av alla utsläpp.

Volvo Lastvagnars samarbete med Mrcus Samuelsson som är en kulinarisk kraften bakom många internationella restauranger. Målet är att visa hur utsläpp från vägtransporter kan avlägsnas eller minimeras inom livsmedels- och dryckesindustrin.

Marcus Samuelsson gav sig själv utmaningen att tillaga en gourmetmåltid där alla ingredienser skulle anlända till hans kök med eldrivna lastbilar eller lastbilar som drivs med förnybara bränslen som biogas eller biodiesel.

Det här var den första middagen av sitt slag och Samuelsson är mycket glad över att vara en del av den.
– För det här uppdraget var jag tvungen att lägga till transport som en ingrediens, eller hur? Det är en huvudingrediens! Det var därför jag älskade den här utmaningen. För när vi väl gör det kommer det att driva branschen framåt. Förhoppningsvis kommer alla kockar en dag att skriva på menyn hur maten transporterades till restaurangen och det kommer att bli det nya premium, säger Marcus Samuelsson.

På menyn stod misoglaserad torsk, vitkål, kräftor, gurksallad och ett tyskt rieslingvin.

Alla middagsingredienser transporterades tillsammans cirka 270 mil på väg. Sträckan täcktes till 86 procent av batterielektriska lastbilar som inte släppte ut några utsläpp. De återstående milen hanterades av lastbilar som körde på förnybara bränslen.

Den här kampanjen passar Volvos varumärke perfekt.
– Det gör hållbarhet i transportbranschen begripligt och påtagligt genom att applicera det på en restaurangmåltid något som alla kan relatera till, säger Katarina Adamson, global varumärkes- och kommunikationschef på Volvo Lastvagnar.
Målet är att nå transportköpare inom livsmedels- och dryckesbranschen eftersom deras beslut och krav kan ha en betydande påverkan på riktningen och takten mot hållbara transportlösningar.

Utmaningen visade sig bli ett starkt teamwork med flera livsmedels- och dryckesföretag, odlare och transportleverantörer som alla var inbjudna att delta i middagen som serverades på en lokal restaurang i Göteborg.

Volvos utbud av elfordon. Foto: Volvo Lastvagnar.
Volvos utbud av elfordon. Foto: Volvo Lastvagnar.

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-11 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Godstransport Livsmedelstransport Marcus Samuelsson Minskade Utsläpp Volvo Lastvagnar