– Allt för många tror att brandfilten löser alla problem vid en elfordonsbrand. I själva verket kan den förvärra situationen. Termisk rusning fortsätter under filten och brandfarliga gaser byggs upp i det instängda utrymmet. Det utgör en potentiell explosionsrisk, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Rapporterna visar att under en elfordonsbrand stannar rökgaserna under filten när de inte kan ventileras och kan då antändas plötsligt och orsaka en deflagration – en snabb förbränningsexplosion där lågans hastighet är lägre än ljudets, men tillräcklig för att orsaka stora skador.
Fordonsjuristen vill nu uppmärksamma hela fordonsbranschen på de potentiella farorna.
– Det är av yttersta vikt att branschen är medveten om dessa risker och inte förlitar sig blint på brandfiltar, tillägger Bo Ericsson.
– Redan 2021 lyfte jag och Bo Ericsson fram denna problematik som en växande säkerhetsutmaning. Det är positivt att våra tidigare varningar nu bekräftas av oberoende forskningsrapporter, säger Tommy Carnebo, tidigare brandman och i dag BEV-expert (Battery electric vehicle) på Dafo Vehicle.