Regeringen öppnade i höstas upp för att pröva nya sätt att finansiera infrastruktur, bland annat genom offentlig-privat samverkan (OPS). Transportföretagen har nu, med hjälp av ekonomie doktor Fredrik Bergström, identifierat ett antal vägprojekt som anses särskilt lämpade för alternativa finansieringslösningar.
Dessa modeller innebär att privata aktörer tar ansvar för att bygga, finansiera och underhålla vägarna under längre tid. Syftet är att förbättra effektivitet, riskfördelning och långsiktig kvalitet i genomförandet.
Rapporten lyfter bland annat erfarenheter från Danmark och Norge, där liknande modeller tillämpas sedan länge. Särskilt den norska modellen anses vara relevant för svenska förhållanden. Projekt som enligt rapporten är lämpliga för sådan finansiering omfattar:
• Förbifart Örnsköldsvik – en tunnel väster om staden som syftar till bättre trafiksäkerhet och boendemiljö.
• Förbifart Skellefteå – en ny väg och bro över Skellefteälven som ska minska belastningen på centrum och förbättra miljö och säkerhet.
• Tvärförbindelse Södertörn – en öst–västlig förbindelse i södra Stockholm som ska stärka infrastrukturen i regionen.
• Rv 40 Skogslid–Haga och E4 Kongberget–Gnarp – avgränsade vägprojekt där privat genomförande bedöms vara genomförbart.
• Broförbindelser till Orust och över Gullmarsfjorden – projekt där brukaravgifter skulle kunna utgöra en del av finansieringen.
För mer komplexa projekt, såsom Östlig förbindelse i Stockholm, föreslås en dansk modell med statligt ägt projektbolag i kombination med finansiering från tillgänglighetsersättningar, trängselskatter och EU-stöd.
Bakgrunden till förslaget är att transportbehoven väntas öka samtidigt som vägnätets underhållsskulder är omfattande. Enligt Transportföretagen är det därför nödvändigt att bredda verktygslådan för infrastrukturfinansiering. De betonar också att alternativ finansiering inte nödvändigtvis innebär att vägavgifter införs – det finns flera olika modeller där kostnaden inte direkt belastar trafikanterna.
Transportföretagen vill nu att Trafikverket och regeringen inleder fördjupade analyser och marknadsdialoger för att avgöra vilka projekt som är bäst lämpade att genomföras enligt alternativa modeller – och att detta arbete påbörjas snarast.