Domstolen konstaterade att de två förhöjda värdena inte i sig bevisade ett skadligt bruk av alkohol som inte var tillfälligt. I utredningen fanns dessutom tre mellanliggande PEth-prover med normala värden, vilket ytterligare talade emot Transportstyrelsens tolkning.
– Att återkalla körkortet är ett långtgående ingripande. Det är Transportstyrelsen som har bevisbördan, och utredningen behöver vara tillräckligt robust för att ett körkortsingripande ska kunna ske, säger kammarrättsrådet Pernilla Flank, som var ansvarig för målet.
Kammarrätten ansåg att den medicinska utredningen var bristfällig och att Transportstyrelsen inte kunde visa att kraven för körkortsåterkallelse enligt gällande regelverk var uppfyllda.
Enligt körkortslagen (5 kap. 3 § p. 7) och Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:125) kan körkort återkallas om föraren har ett väsentligt nedsatt hälsotillstånd, exempelvis beroendeproblematik. Men bevisbördan för detta ligger på myndigheten.
I domen står bland annat: ”Mot bakgrund av den bristfälliga utredningen i målet och särskilt med hänsyn till vad den sakkunnige uttalat, anser kammarrätten att Transportstyrelsen inte har uppfyllt sin bevisbörda.”
Thomas Morell (SD) är vice ordförande i trafikutskottet och han har kämpat för att lyfta frågan på politisk nivå.
– Domen visar det som både läkare, forskare och jurister har påtalat under lång tid och ger många människor upprättelse. Det är häpnadsväckande att Transportstyrelsen hårdnackat har hävdat att de har gjort rätt, när de möter ett så kompakt motstånd från människor som har god insikt i sakfrågan.
Morell menar att Transportstyrelsen inte klarar sitt uppdrag och att det måste få konsekvenser.
– Ytterst ansvarig är generaldirektören och han borde omedelbart lämna sin post. Det är ett absolut krav för att återupprätta förtroendet för Transportstyrelsen.
– Kritiken från befolkningen är öronbedövande och det med all rätt. Nu är det dags att Transportstyrelsen även kompenserar de människor som felaktigt fått sitt körkort återkallat, menar Thomas Morell.