De tre gasbussexplosionerna i Kalmar län har tydligt visat att det finns allvarliga brister i hur gasfordon kontrolleras och underhålls. Trots att gassystemet fick anmärkningar på verkstäder av tekniker med rätt utbildning och auktorisation blev samma fordon godkända vid bilbesiktningen.
Det innebär att fordon med trasiga ventiler kan få godkänt vid en besiktning trots att de i realiteten är potentiella säkerhetsrisker.
– Verkstäder med tekniker som har rätt utbildning kan utföra grundligare kontroller och identifiera felaktiga komponenter i gassystemet, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
En teknisk rapport ”Olycksutredning av exploderade gasfordon i Region Kalmar” av Element Materials Technology AB för Region Kalmar Län, påpekar också att en av de tankstationer där gasbussarna fyllde på gas hade ett övertryck över tillåtna nivåer.
Att trycket kan ha uppnått nivåer på 320 – 360 bar är extremt farligt för gastankarna särskilt om fordonet tankas flera gånger om dagen och utsätts för stora temperaturväxlingar.
Yrkesfordon som körs upp till 30 000 mil under två års tid och utsätts för övertryck innebär en enorm påfrestning på gassystemet. För en normal bilist tar det cirka 25 år att köra samma sträcka. Därför borde fordon som körs så många mil per år genomgå tätare kontroller än vardagsbilistens fordon som körs cirka 1 200 mil om året, anser Fordonsjuristen.
När Bo Ericsson läser den opartiska rapporten om olyckorna med gasbussarna som utförts för att utreda vad som hänt och hur olyckorna kunde ske, ser han tydligt att det finns allvarliga brister i hanteringen av service och underhåll.
Det finns redan föreskrifter som ställer krav på att gasfordon ska servas och underhållas enligt tillverkarens anvisningar. Trots detta verkar dessa krav inte följas konsekvent. Ett exempel från rapporten visar att en av de exploderade gasbussarna hade körts med en trasig gastankventil under 10 månader.
– Under dessa 10 månader torde bussen körts ungefär 12 500 mil. Hur kan det vara möjligt att åka runt så länge med trasiga ventiler, säger Bo Ericsson.
Fordonsjuristen menar att det inte är lämpligt att besiktningsföretag kontrollerar gastankar och kringutrustning eftersom besiktningsteknikerna inte har rätt utbildning och kunskap för att kunna utföra korrekta tester och kontroller.
– Exempelvis kan besiktningsföretag inte testa ventil för ventil i gastankarna såsom en verkstad gör och redan här uppstår en brist som leder till problem. Ett gasfordon med trasiga ventiler får inte köras, men trots det fick dessa fordon godkänt hos besiktningen vilket är allvarligt, säger Bo Ericsson.
Följande krav måste uppfyllas för att gasfordonet ska vara säkert:
• Kontroll att gassystemet fungerar så som det är avsett att göra.
• Läckagekontroll av hela gassystemet.
• Okulär inspektion av bland annat gastankar enligt gastanktillverkarens manual.
Möjliga lösningar:
• Obligatoriska inspektioner med kortare intervaller för fordon i yrkestrafik än för vanliga personbilar.
• Utbildade på tekniker på verkstäder ska ges möjlighet att utfärda körförbud för dessa fordon.
• Ge besiktningsföretagen bättre förutsättningar att göra fullständiga kontroller av gasfordon.
• Regelbundet inspektera tankstationer och införa varningssystem för övertryck.
• Utbilda yrkesförare i hantering och säkerhet.
– Om vi inte klarar av att hantera biogasfordon på ett säkert sätt, hur ska vi då klara av vätgasbilar med tre gånger så högt tryck? Säkerheten måste alltid komma först, avslutar Bo Ericsson.