Nu ska Eliassons Åkeri i Kristianstad ha full kontroll på alla fordonens däck. I mitten Tommie Eliasson flankerad av till vänster Teodor Östlund och till höger Jimmy Hallin, båda från Euromaster. Nu ska Eliassons Åkeri i Kristianstad ha full kontroll på alla fordonens däck. I mitten Tommie Eliasson flankerad av till vänster Teodor Östlund och till höger Jimmy Hallin, båda från Euromaster.

Flerårigt samarbete med miljön i fokus

Euromaster och Michelin Connected Fleet har tecknat ett flerårigt samarbetsavtal med Eliassons Åkeri i Kristianstad AB. Samarbetet har miljön i fokus och hos Euromaster säger man: ”En vinst för trafiksäkerhet och miljö".

Samarbetet kommer att pågå i cirka fem år och innebär att Eliassons Åkeri i Kristianstad AB fullt ut kommer att kunna ta del av Euromasters premiumlösning, servicekonceptet MasterPremium.

Tjänsten bygger på ett starkt förtroende mellan parterna och syftar till att kunden får en enklare tillvaro på vägarna. Mot en fast månadsavgift per fordon, tar Euromaster ett helhetsgrepp om kundens behov av däck och däckservice.
– Kunden kan då lägga mer fokus på att ta hand om sina kunder och sin kärnverksamhet så tar vi över ansvaret för allt som har med däck och däckservice att göra för en sänkt totalkostnad över tid och minimerad miljöpåverkan, säger Jimmy Hallin som är kundansvarig på Euromaster.

Målet är att optimera Eliassons Åkeris däckinköp och däckval för olika typer av körningar och säsonger för att få det allra bästa greppet, det minsta rullmotståndet och den längsta livslängden för den bästa totalekonomin, klimatpåverkan och trafiksäkerheten.

Det är en mycket stor investering för Eliassons Åkeri.
– Men på lång sikt kommer vi att kunna räkna hem affären genom mindre däckslitage, minskad bränsleförbrukning och inte minst färre kostsamma driftsstopp. Det blir en vinst både för miljön och trafiksäkerheten, säger Tommie Eliasson på Eliassons Åkeri.
Euromaster har ett rikstäckande servicenät och grunden i samarbetet är att utföra kontinuerligdäckservice med regelbundna kontroller som ser till att kunden alltid kör på rätt däck och däcktryck.

Parallellt med fysiska kontroller drar kunden nytta av digitaliseringen. Euromaster får också uppdraget att installera direktuppkopplade TPMS-sensorer i samtliga lastbilar, släp och trailers. Totalt rör det sig om sensorer i 1 000 hjul och installationen ska vara klar redan i mitten av maj i år.

TMPS-sensorer som placeras i varje däck är en trådlös lösning som skapar ett mervärde och som i realtid kan ge information om exempelvis temperatur och lufttryck. Tillsammans med data som exempelvis bränsleåtgång och körbeteende skapas värdefull information för att kunna optimera däckanvändningen.

Sändarna kan dock inte ersätta de traditionella kontrollerna. För att upptäcka slitage och skador på däcket krävs en okulär besiktning.

Euromaster säger att de dagligen hjälper åkarier som drabbats av däckhaverier och statistiken visar att fler än åtta av tio haverier beror på felaktigt lufttryck.
– Att kontinuerligt hålla koll på lufttryck och mönsterdjup är därför något som ger stora vinster för trafiksäkerheten, men också för ekonomin. Ett felaktigt lufttryck påverkar dessutom bränsleförbrukning negativt, säger Jimmy Hallin.

Om artikeln

Publicerad: 2024-02-28 11:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Däckhaveri Eliassons Åkeri AB Euromaster Lastbilsdäck Michelin Miljö TMPS-sensorer Trafiksäkerhet