Larmtjänst skriver i ett pressmeddelande att det under 2023 anmäldes 906 transportstölder, vilket är färre antal stölder jämför med året innan då det anmäldes 1 014 stölder. 58 procent av stölderna under år 2023 inträffade under de två sista kvartalen.
![](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2024/01/Stat_2401231.png)
Den vanligaste formen av transportstöld är så kallade ”kapellskärningar”, alltså kriminella som åker runt mellan olika rastplatser nattetid och skär hål i kapell och/eller öppnar olåsta/plomberade släpdörrar och lastar över sådant påträffat gods de anser vara stöldbegärligt till egna fordon.
Larmtjänst skriver vidare i pressmeddelandet att det sannolikt finns ett stort mörkertal i statistiken och att detta beror på:
- Utländska chaufförer som drabbas talar många gånger varken svenska eller engelska och tar ej kontakt med polis.
- Man orkar inte anmäla när t ex intrång skett i lastutrymmet på en lastbil utan att tillgrepp har skett, eller när endast ett mindre tillgrepp skett.
- Utsatta upplever att anmälan inte leder någonvart.
- Stulet gods upptäcks vara försvunnet, men det är högst oklart var i transportkedjan det har inträffat, och man väljer i stället att endast förlustanmäla.
Majoriteten av stölderna sker i södra Sverige, ofta koncentrerade kring de stora transportnoderna Stockholm, Göteborg och särskilt Helsingborg. Stölderna sker på rastplatser och uppställningsplatser längs de stora motorvägarna. I södra delen av landet är rastplatser och uppställningsplatser utan inhägnad utsatta för brott.
Stölder av diesel är också något som drabbar transportnäringen i Sverige i stor utsträckning. Under 2023 anmäldes 2 834 stölder av diesel ur fordonstank, vilket kan jämföras med år 2022 då det anmäldes 3 732 stölder av diesel ut fordonstank.
![](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2024/01/Stat_2401232.png)