De dynometriska testerna är en milstolpe för HVS. Foto: HVS. De dynometriska testerna är en milstolpe för HVS. Foto: HVS.

Dags för dynometriska tester av HVS vätgaslastbil

HVS som tillverkar och utvecklar vätgasfordon utför dynometriska tester på sin vätgasdragbil. Utvecklingen hos det brittiska HVS går framåt med beslutsamhet och skördar framgångar vartefter. HVS är Storbritanniens första nollutsläppslastbil.

Testfordon X1.5 är den första av flera tekniska prototyper. Det drivs av samma vätebränslecellsteknologi som kommer att monteras när fordonen ska serieproduceras. X1.5 fungerar som en avgörande plattform för funktionalitet och systemutveckling samt är en viktig föregångare till efterföljande testprototyper.

Fordon X1.5 har nu påbörjat tester i dynoriggen. Denna del av testprogrammet är nyckeln till utvecklingsprocessen eftersom den gör det möjligt för ingenjörerna att justera kraftleveransen för att ge en mjuk och naturlig körupplevelse. Fordonet kommer att köras under mycket specifika förhållanden för att samla in tillförlitliga data, särskilt via den bakre e-axeln och bränslecellssystem.

Under denna del av testprogrammet kommer ingenjörsteamet också att göra en termisk kartläggning av systemets uteffekt och kommer att noggrant övervaka kylningen av bränslecellerna och batteripaketet för att optimera effektiviteten i det kompletta termiska systemet.

De pågående testerna är en milstolpe för HVS och visar att de har förmågan att utvecklas i snabb takt. I början av 2024 ska tester köras på bana.

Vill du se och höra mer om när X1.5, gör du det här.

Om artikeln

Publicerad: 2023-12-08 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Dynometriska Tester HVS Nettonollutsläppsfordon Vätgasdragbil Vätgaslastbil