Volvokoncernen i partnerskap med CRH för att påskynda utfasningen av fossila bränslen

Världsledaren inom byggmateriallösningar, CRH, och Volvokoncernen har tecknat en avsiktsförklaring för att påskynda innovationer som leder till nettonollutsläpp för vägfordon och terrängutrustning inom byggbranschen. Fokus ligger på implementering av nästa generations teknik, skalning av banbrytande teknik och operativ effektivitet. Det meddelar Volvo idag i ett pressmeddelande.

Ledare från Volvokoncernen och CRH träffades i Eskilstuna den 13 november för att underteckna en avsiktsförklaring om samarbete för att påskynda utfasningen av fossila bränslen. Båda bolagen är på en ambitiös resa för att minska koldioxidutsläppen. Volvokoncernens mål är att ha en försäljning på 35 procent helt elektriska lösningar år 2030 och vara netto-noll i värdekedjan år 2040. CRH siktar på att minska koncernens utsläpp med 30 procent till 2030 för att uppnå nettonollutsläpp till 2050.

CRH är ledande inom byggmateriallösningar i Nordamerika och Europa. Med verksamhet i 29 länder har företaget länge varit en viktig kund för många av Volvokoncernens företag.

CRH använder olika typer av utrustning och fordon i sin verksamhet vilket också ger breda möjligheter att minska utsläppen. Allt från utvinning och bearbetning av råvaror, till transport genom hela leveranskedjan och till användning på byggarbetsplatsen.

CRH kommer bidra med sin expertis via sitt innovationscentrum för hållbart byggande (Innovation Centre for Sustainable Construction ICSC) och med det hitta möjligheter att maximera värdet av innovation inom hållbarhet för byggbranschen.

Volvokoncernens varumärken (Volvo Lastvagnar, Renault Trucks, Mack Trucks och Volvo Construction Equipment) kommer i sin tur att bidra med sin expertis inom hållbara transport- och infrastrukturlösningar.

De båda företagen har tidigare framgångsrikt samarbetat i projekt för både vägtransporter och terrängutrustning inom CRH:s verksamheter. Detta inkluderar den första helt elektriska betongblandaren i Storbritannien, utvecklad av Renault Trucks och använd av CRH-företaget Tarmac samt introduktionen av den första elektriska lastbilen Volvo FM i Frankrike som används av CRH-företaget Eqiom.

Tidigare i år levererade också Volvo CE i Nordamerika en ramstyrd dumper som nu är nu verksam på Pennsy Supply, ett CRH-företag i Nordamerika. Dumpern är den första entreprenadmaskinen tillverkad av fossilfritt stål för en nordamerikansk kund.

Dessutom deltog de båda företagen i ett Net Zero Roads-evenemang som hölls i Storbritannien i oktober 2023 för att testa den elektriska hjullastaren Volvo L120H Electric, den elektriska kompakthjullastaren L25 Electric och den elektriska bandgrävaren EC230 Electric på olika platser inom CRH-företaget Tarmac.

Volvo CE planerar också att demonstrera elektriska hjullastaren L120H Electric på en av CRH:s anläggningar i Europa i början av 2024.
– Vi har redan introducerat flera elektriska fordon i CRH:s verksamheter och vi ser fram emot att stötta CRH med att minska koldioxidutsläppen i sin verksamhet och tillsammans leda vägen mot en mer hållbar transportmodell i byggbranschen, säger Bruno Blin, vd för Renault Trucks, som leder teamet för partnerskapet kring vägfordon.

– Partnerskap är nyckeln till att påskynda utfasningen av fossila bränslen och vårt samarbete med CRH som ledare inom byggmateriallösningar, kommer att hjälpa båda företagen att uppnå ambitionerna att bli netto-noll, säger Melker Jernberg, vd för Volvo CE, som kommer att leda Volvokoncernens partnerskapsteam inom terrängfordon.

– På CRH tar vi fram innovationer för en framtid med låga koldioxidutsläpp och med sin stora expertis inom hållbara transport- och infrastrukturlösningar är Volvokoncernen en naturlig strategisk partner för oss. Det här samarbetet är ett viktigt steg i vårt gemensamma engagemang för att minska koldioxidutsläppen i våra verksamheter, säger Eunice Heath, Chief Sustainability Officer, CRH.

Om artikeln

Publicerad: 2023-11-14 13:27
Kategori: Nyheter
Taggar: AB Volvo CRH Företagsnyheter