Landshövdingen tankar Volvo Lastvagnars vätgaslastbil tillsammans med Martin Sundqvist, Volvo. Landshövdingen tankar Volvo Lastvagnars vätgaslastbil tillsammans med Martin Sundqvist, Volvo.

Sveriges första självförsörjande vätgastankstation invigd

Igår invigde landshövdingen i Kronobergs län, Maria Arnholm, Sveriges första publika vätgastankstation med lokalt producerad grön vätgas från egen vindkraft. Anläggningen är placerad i småländska Älghult i Uppvidinge kommun. Invigningen ägde rum tillsammans med Metacon och Uppvidinge Vätgas inför drygt 200 ditresta vätgaspionjärer, däribland företrädare för Volvo Lastvagnar.
Thorbjörn Bennesved, vd för Bennesveds Åkeri och en av grundarna till Uppvidinge Vätgas, och Christer Wikner, vd Metacon.

Projektet är ett stort och konkret framsteg för att i större skala kunna minska användningen av fossila bränslen. Vid tankstationen i Älghult erbjuds nu tankning av grön vätgas för både tunga transporter och personbilar.

Det som gör denna tankstation unik är dels att vätgasen produceras i en egen elektrolysör som byggts i nära anslutning till tankstationen, dels att elektrolysören får sin elektricitet från ett närliggande vindkraftverk. Uppvidinge Vätgas blir på detta sätt helt självförsörjande och någon vätgas behöver inte köpas in och transporteras till tankstationen från andra leverantörer.

De som besökte invigningen fick bland annat ta del av förevisningar av anläggningen samt ett seminarium om olika vätgassatsningar som pågår i Sverige. Föreläsare var Björn Aronsson, vd på Vätgas Sverige, Niclas Johnson, Försäljningschef Sverige för Volvo Lastvagnar. Fredrik Wigelius, Försäljningschef för Toyota Sverige, Magnus Sahlin, vd för Trelleborgs Energi, som delade med sig av sina tankar och kunskaper rörande vätgasens framtid, behovsbild och potential som ett viktigt framtida klimatneutralt fordonsbränsle.

Thorbjörn Bennesved för Uppvidinge Vätgas och Christer Wikner, vd för Metacon berättade om vätgasens betydelse för deras företag och produkter och för det fossilfria samhället.

Under invigningsdagen hade vi förmånen att visa upp och demonstrera de senaste innovationerna inom både vätgasdrivna fordon med Volvo Lastvagnars bränslecellslastbil som huvudnummer. Men även batterielektriska lastbilar från både Volvo och Scania demonstrerades i sin tänkta funktion som transportlastbilar för vätgas inom anläggningen.

På personbilssidan visade Toyota upp flera exemplar av sin hyllade bränslecellsbil Mirai.

Den nu invigda anläggningen i Älghult är en del av Metacons satsning på mindre skalbara enheter för platsbaserad vätgasproduktion. Anläggningen kan enkelt byggas ut genom att fler elektrolysörer och tankstationer adderas. Liknande anläggningar från Metacon kan enkelt anpassas till den lokala tillgången på grön el från ett eller flera vindkraftverk, men även andra el-källor som till exempel en solcellspark eller lokala mindre vattenkraftverk kan användas för lokal elproduktion, och självklart går det även ta el genom uppkoppling till elnätet.

Anläggningen i Älghult visar även upp möjligheten att enkelt transportera vätgasen mellan produktionsenheten och tankstationen, vilket ger möjlighet för enkel leverans av lokalproducerad vätgas till ett antal tankstationer utplacerade där de bäst behövs.

Metacon producerar även anläggningar som med den egna reformeringsteknologin kan omvandla fossilfri metangas (Biogas) eller etanol för att på liknande sätt på plats producera grön vätgas, utan behov av extern elektricitet. Drivgasen kan till exempel framställas av restprodukter från lantbruk, livsmedelsindustrin, avloppsreningsanläggningar med mera.

– Jag är oerhört glad och stolt över att vi nu har uppfört och invigt denna banbrytande anläggning och hedrad av närvaron av alla besökare inklusive landshövdingen och ledande fordonstillverkare med vätgasfordon som Volvo Lastvagnar och Toyota. Detta är bara början på en spännande och viktig framväxt av vätgasmarknaden. Och vad vi har hört från besökarna under dagen borgar det för att vi kan få vara med i många kommande projekt i Sverige och utomlands, kommenterar Christer Wikner, vd för Metacon.

– Bränslecellsdrivna elektriska lastbilar kommer att vara lämpliga för långa sträckor, där laddinfrastruktur saknas eller laddtiden utgör ett hinder, som komplement till batterielektriska lastbilar, och kommer under andra halvan av detta decennium. Det behövs tankningsinfrastruktur för vätgas för tunga fordon och vi på Volvo Lastvagnar är mycket glada över Metacons och Uppvidinge Vätgas satsning här i Småland. De är pionjärer och vi är stolta över att vara med och inviga denna satsning på hållbara transporter, säger Niclas Johnson, försäljningschef, Volvo Lastvagnar Sverige.

Om artikeln

Publicerad: 2023-09-01 11:01
Kategori: Nyheter
Taggar: Älghult Infrastruktur Metacon Uppvidinge Vätgas Vätgas Volvo Lastvagnar