Foto: Faire Mobilität/Facebook. Foto: Faire Mobilität/Facebook.

Nu hungerstrejkar strejkande Agmaz-förarna

De strejkande lastbilschaufförerna vet inte vad de ska göra härnäst. Nu har de startat en hungerstrejk för att ytterligare öka trycket på Mazur-koncernen i vilken Agmaz ingår. De har kämpat för sina pengar i mer än två månader nu. Det handlar om cirka 500 000 euro. Till skillnad från den första strejken i april i år, är Mazur-koncernen inte beredd att ge efter för förarna.

Vi har följt chaufförernas kamp och den första strejken vann förarna. Det skulle dock inte dröja länge innan det blev nödvändigt med en ny strejk och denna gång vill arbetsgivaren inte ge med sig.

Trots att situationen chaufförerna har inte har förändrats och är mycket omtalad i media, hittar företag som Mazur-gruppen fortfarande kunder som köper deras tjänster och chaufförer fortsätter att bli lurade med kontrakt som strider mot EU-lagstiftningen.

eurotransportTV var där och pratade med Edwin Atema, den holländska fackföreningsmannen som framgångsrikt förhandlade fram ett avslut på den första strejken. Frågor som ställs i TV-inslaget är varför lastbilschaufförer, särskilt i Tyskland, inte engagerar sig i fackföreningar och varför det är viktigt att enhetliga regler måste gälla för speditörer i Europa.

Vill du se videoinslaget gör du det via länken till Eurotransports originalartikel.

eurotransportTV presenteras med stöd från Iveco, Schmitz Cargobull, Continental, Grammer, Kögel, SAF-Holland, Scania, Universal Transport och Ford Trucks.

Om artikeln

Publicerad: 2023-09-21 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Agmaz Chaufförsstrejk Hungerstrejk Mazur-koncernen