Regelverken finns för att minska riskerna med specialtransporter och det är viktigt att regelverken är konsekventa och tydliga. Foto: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Regelverken finns för att minska riskerna med specialtransporter och det är viktigt att regelverken är konsekventa och tydliga. Foto: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie.

Brittiska specialtransportörer kräver konsekventa regelverk

Precis som i Sverige kringgärdas även i Storbritanniens specialtransporter av regelverk som verkar behöva förtydligas. Heavy Transport Association (HTA) varnar för att cirka 5 procent av deras medlemmar överväger att inte längre utföra specialtransporter på grund av kostnader och svårigheter som uppstår när polisens kontroller av transporterna uppvisar inkonsekvens vilket när regelverken ska upprätthållas.

Varningen kommer eftersom åkare fortsätter att rapportera att vissa poliser upprätthåller regelverket på ett enligt branschen felaktigt och inkonsekvent sätt. HTA är ett av ett antal transportorgan, inklusive Road Haulage Association (RHA), som upprepar krav på en rättvisare och mer konsekvent tillämpning av bestämmelserna för specialtransporter.

Förra månaden tog RHA upp farhågor om att polisstyrkor misslyckas med att ha ett gemensamt tillvägagångssätt för att kontrollera specialtransporter och för att till och med ignorera lagstiftande vägledning för specialtransporter.

RHA säger också att åkerier rapporterar att polisen saknar flexibilitet och inte accepterar ens små och kortvariga avsteg från regelverket. Överträdelser av regelverk för specialtransporter innebär inte sällan stora summor i böter och sanktionsavgifter.

RHA och HTA sade i veckan att trots deras vädjanden om åtgärder, fortsätter missförhållandena och både hindrar och ökar kostnaderna för åkerier som utför specialtransporter.

De skrev också till National Police Chiefs Council (NPCC) i juni för att få till stånd tydliga riktlinjer och bästa praxis för specialtransporter för att säkerställa att bestämmelser upprätthålls konsekvent, men ännu har inget svar kommit. RHA säger att de förväntar sig ett svar från NPCC senare denna månad.

Under tiden råder RHA och HTA åkararna att de kan inkomma med klagomål via Independent Office for Police Conduct (IOPC)om de anser sig ha blivit felaktigt behandlade under en kontroll, skriver Motor Transport.

Om artikeln

Publicerad: 2023-08-09 09:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Dispenstransport Polis Poliskontroll Regelverk Specialtransporter Vindkraftverkstransport