Detta gröna batteri ska klara 1,5 miljoner kilometers drift. Detta gröna batteri ska klara 1,5 miljoner kilometers drift.

Grönt lastbilsbatteri för 1,5 miljoner kilometers drift

Scania och Northvolt presenterar i dag en gemensamt utvecklad battericell för tunga elektriska transporter. Litiumjoncellen har i valideringstester visat en enastående livslängd. Kapaciteten är 1,5 miljoner kilometers drift, motsvarande lastbilens livslängd. Battericellen tillverkas med fossilfri el i norra Sverige och koldioxidavtrycket är ungefär en tredjedel av snittet för en jämförbar produkt. Det skriver Scania i ett pressmeddelande.

2017 gick Scania och Northvolt samman för att utveckla och kommersialisera en världsledande battericell för tunga elektriska transporter. Företagen tar nu nya steg i partnerskapet när cellen tillverkas på gigafabriken Northvolt Ett utanför Skellefteå. Senare i år invigs dessutom Scanias nya batterifabrik i Södertälje, där celler ska sättas ihop till batteripaket till elektriska lastbilar för tunga transporter.

Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt säger att redan i början av partnerskapet mellan Northvolt och Scania kom man överens om en ambitiös tidsplan för att tillsammans utveckla en högpresterande battericell som skulle möjliggöra Scanias planer för att elektrifiera tunga transporter.
– Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastisk prestation av alla inblandade, säger han.

Christian Levin, vd på Scania, säger att det här är en milstolpe i skiftet till ett hållbart transportsystem.
– Framtiden för tunga transporter är elektrisk och vi behöver toppresterande battericeller för Scanias ellastbilar för att driva omställningen och leverera på löftet gentemot våra kunder att vara premium, säger han.

Cellspecifikationer
Cellformat: prismatisk
Kapacitet: 157 Ah
Nominell spänning: 3,6 V
Livslängd: 1,5 miljoner kilometer i tunga kommersiella transporter

Med koldioxidavtryck menar man avtrycket på klimatpåverkan från utvinning till färdig produkt (cradle to gate) beräknat på det sätt som föreslagits av EU-lagstiftning med hjälp av databasen Product Environmental Footprint (PEF) EF2.0, för att beräkna battericellers fotavtryck från Northvolt Ett i full serieproduktion.

Om artikeln

Publicerad: 2023-04-19 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Ellastbil Fossilfria transporter Grönt Batteri Klimatomställning Northvolt Scania White Cell