Den första elektriska lastbilen rullar nu i staden Rabat i Marocko. Foto: Volvo Lastvagnar Den första elektriska lastbilen rullar nu i staden Rabat i Marocko. Foto: Volvo Lastvagnar

Volvo levererar den första elektriska lastbilen i Afrika

Volvo Lastvagnar levererar sin första eldrivna lastbil till Marocko. Det är den första, tunga batterielektriska lastbil från en global tillverkare som tas i kommersiell drift i Afrika.

Användningen av tunga, elektriska lastbilar sprider sig nu över världen. Igår kunde vi till exempel berätta att Volvo introducerar tre elektriska modeller i Sydkorea.

Det är Europa och USA som tillhör regionerna som går i täten, men övergången till mer hållbara transporter har startat också i andra delar av världen. I Afrika levererar Volvo nu den första eldrivna lastbilen i staden Rabat i Marocko.

– Vi är stolta över att ta det första steget mot mer hållbara, eldrivna transporter i Marocko och Afrika tillsammans med vår kund Arma och staden Rabat. Det här visar att lastbilar med nollutsläpp har en roll att spela i många delar av världen. Volvo är först ut som global tillverkare med tunga ellastbilar i kommersiell drift i Afrika, säger Martin Nilsson, vd på Volvo Lastvagnar i Marocko.

Den serietillverkade, eldrivna lastbilen kommer användas för sophämtning i Rabat. Genom att byta ut diesellastbilen mot en eldriven lastbil på en typisk sträcka kan mer än 30 ton CO2 komma att sparas varje år, enligt Volvo Lastvagnar.

Marocko har ambitiösa klimatmål som är baserade på stora investeringar i förnybar energi. Landet är ledande inom solenergi och har världens största koncentrerade solenergianläggning, Noor Quarzazate, som ligger 200 km sydost om Marrakech.

– Vi är stolta över att vara det första företaget inom avfallshantering i Marocko och Afrika som har valt att investera i hållbar mobilitet i samarbete med Volvo. Genom att ta ett steg mot elektrifiering av vår lastbilsflotta minskar vi våra koldioxidutsläpp och vårt klimatavtryck. Vi kommer fortsätta investera i innovationer som hjälper till att minska utsläppen och som är bra för miljön, och också hjälper våra kunder att uppfylla sina egna hållbarhetsmål, säger Youssef Ahizoune, vd för Armakoncernen.

Den eldrivna lastbilen är en Volvo FE Electric, en av sex helelektriska Volvo-lastbilsmodeller som serietillverkas. Volvo Lastvagnars globala mål är att år 2030 ska 50 procent av alla nya lastbilar som säljs vara elektriska.

Fotnot:
Klimatpåverkan baseras på en kalkyl med Volvos miljökalkylator. Jämförande användning i urban miljö med ett årligt miltal på 50 000 km.

Om artikeln

Publicerad: 2023-03-16 08:16
Kategori: Nyheter
Taggar: Afrika Elektrifiering Volvo Lastvagnar