Snittpriset på lastbilar har gått upp med 55 procent på Klaravik i år jämfört med 2021. Foto: Klaravik Snittpriset på lastbilar har gått upp med 55 procent på Klaravik i år jämfört med 2021. Foto: Klaravik

Stora prisökningar på begagnade tunga fordon

Ny försäljningsstatistik från Klaravik visar att priserna för tunga fordon ökat väsentligt senaste året. Snittpriset, per sålt fordon, har gått upp med 55 procent på bara ett år.

Försäljningssiffrorna från Klaravik tar sin utgångspunkt i en jämförelse mellan sålda objekt på klaravik.se mellan 1 januari-1 september i 2021 respektive 2022. Faktum är att snittpriserna ökat för samtliga större maskin/fordonstyper, även inom entreprenad, lantbruk och skogsbruk.

Men allra mest markant är slutprisökningen inom tunga fordon. Här är ökningen 55 procent och från 160 000 kronor till 250 000 kronor i snittpris.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk. Att priserna går upp lär hänga ihop med att bristen på helt nya lastbilar, i spåren av komponentbrist och krig i omvärlden, påverkat köparna. Allt fler sneglar då åt begagnatmarknaden, säger Carita Nero, försäljningschef på Klaravik.

– I tider av sinande tillgång har ändå utbudet på Klaravik varit stort, oavsett om det handlar om lite nyare begagnat eller veteranfordon, tillägger hon.

Kunder som köper tunga fordon har också i allt större utsträckning ansökt om finansiering av sina köp på Klaravik. Tolv procent av budvinnarna har fått vägledning med avbetalningsplaner hittills under 2022 jämfört med åtta procent under 2021.
– Inflationen i stort, höjda räntor och el- och bränslepriser kan säkerligen vara en orsak. Det är rimligt att anta att det påverkat likviditeten hos en del företag och då är en säker och trygg finansiering ett gott stöd som vi gärna hjälper till med, säger Nero vidare.

Snittpriserna på traktorer, skogsmaskiner och grävmaskiner (se sammanställning nedan) visar alltså upp samma tendens. Prisökningar finns över hela linjen.
– Under våren upplevde vi att en del säljare avvaktade. Men efter sommaren har det varit lite av en proppen-ur-effekt. Under förra veckan hade vi på Klaravik närmare 3 000 auktioner igång samtidigt, vilket är mer än någonsin. Och med tanke på köparnas efterfrågan är det ett gott läge att cirkulera de fordon eller maskiner man inte längre använder. På så sätt bidrar vi tillsammans till att maskin- och transportsektorn rullar, även när nya maskiner är en bristvara, avslutar Nero.

Slutpriser 2022 jämfört med 2021 (jan-sept)

Tunga fordon
Försäljningen av tunga fordon (omsättning) har ökat med 29,80 %
Snittpriset per sålt tungt fordon har ökat med 55,67 %
Populäraste fabrikatet 2021: Volvo (24,58 %) 2022: Scania (33,17 %)

Traktorer
Försäljningen av traktorer (omsättning) har ökat med 0,58 %
Snittpriset per såld traktor har ökat med 26,57 %
Populäraste fabrikatet 2021: Volvo BM (18,15 %) 2022: John Deere (17,09 %)

Skogsmaskiner
Försäljningen av skogsmaskiner (omsättning) har ökat med 11,21 %
Snittpriset per såld skogsmaskin har ökat med 19,62 %
Populäraste fabrikatet 2021: Valmet (19,53 %)
 2022: Valmet (11,76 %)

Grävmaskiner
Snittpriset per såld grävmaskin har ökat med 3,24 %
Populäraste fabrikatet 2021: Volvo (26,50%) 2022: Volvo (29,02%)

Om artikeln

Publicerad: 2022-09-22 16:11
Kategori: Nyheter
Taggar: Begagnatmarknaden Ekonomi Klaravik