Mattias Goldmann, vd på 2030-sekretariatet. Mattias Goldmann, vd på 2030-sekretariatet.

Mattias Goldmann: ”Reduktionsplikten måste utvecklas – inte avvecklas”

Mattias Goldman, vd på 2030-sekretariatet, delar med sig av en analys av 2030-målet för klimatet och konstaterar att det står starkt. ”När parti efter parti vill sänka priset på bensin och öka andelen fossilt i drivmedlen, skulle de kunna säga att pandemi + krig = målen måste skjutas upp. Men inte en enda har backat”, skriver han.

Han fortsätter: Valrörelsen har gjort mig klokare och mer förhoppningsfull om framtiden. Jag skämtar inte. Men det satt hårt inne. Partiledardebatter, utspel och spinn har inte imponerat överhövan. Men på 2030 gräver vi djupare, läser rapporter, underlag, skrivelser, lokala debattartiklar från Ystads Allehanda till Norrbotten Kuriren, och i podden Klimat för Dummies har jag pratat klimat en hel skoltimma med varje klimatpolitisk talesperson, en efter en. Och det ger en viss tillförsikt inför framtiden.

2030-målet står starkt. När parti efter parti vill sänka priset på bensin och öka andelen fossilt i drivmedlen, skulle de kunna säga att pandemi + krig = målen måste skjutas upp. Men inte en enda har backat. När SD markerat att de inte står för de svenska klimatmålen, skulle de kunna dra med sig andra partier, men enigheten om Sveriges roll som föregångsland består.

Samsynen är bred. När vi får resonera djupare, liksom vi gjort alltsedan 2030-sekretariatet startade i den partipolitiska referensgruppen med alla partier som står bakom målet, ser vi en enighet. Inte kring allt, och inte med alla, men vi vågar utlova att Sverige kan gå snabbare fram med elektrifiering av allt från bilar till flyg, att tågen ska förbättras i människors vardag, att processerna ska gå snabbare för alltifrån laddstolpar till batterifabriker och att Sverige ska vara mindre beroende av importerade drivmedel.

Det räcker inte. Redan fattade beslut når inte hela vägen, särskilt som flera av dem går i fel riktning, och det vi ser enighet kring är inte heller nog. Efter den 11 september behövs nya överenskommelser, ny stimulans och kanske nya förbud. I Gör inte om, Gör Rätt och med det pågående 2030-pusslet som hade arbetsmöten inför öppen ridå på Almedalen, pekar vi på vad mer som ska göras.

2030-målet är inte ett mål bland så många andra. Det är Sveriges skarpaste klimatmål, det som mest imponerar på omvärlden, det som tydligast lägger grunden för de gröna jobben, de sköna exportmiljarderna och vår chans till relevans som litet land – att vara förebilden andra ser upp till, tar efter och försöker slå. Det är, kort sagt, ett mål det lönar sig att uppnå. Låt oss göra det – tillsammans.

Partiståndpunkter kring 2030-målet
I ett antal frågor kring 2030-målet kan vi utläsa tydliga partiståndpunkter sammanställda av Gröna Mobilister.
Laddinfrastruktur: Alla vill bygga ut. V ensamma om att vilja förstatliga.
Fossilbilsförbud i EU: C, Mp, S och V ja, Mp undantag biogas, S undantag laddhybrid, M stoppdatum fossila bränslen 2030, KD och SD nej.
Trafikverket får uppdrag skapa transporteffektivt samhälle: C, Mp och V ja, M och SD nej, övriga inte tagit ställning.
Reduktionsplikt: alla vill behålla systemet, Mp öka kraven, SD minska mest, övriga däremellan – se särskild text nedan.

Vill du läsa Gröna Mobillisters text om klimatmålet, finner du den här.

Som valrörelsens stora förlorare utses reduktionsplikten. Mattias Goldmann menar att de partier som står bakom klimatmålen ”bör besinna sig och utveckla reduktionsplikten – inte avveckla den. Han presenterar sex argument för reduktionsplikten som ni kan ta del av här.

Om artikeln

Publicerad: 2022-09-05 09:38
Kategori: Nyheter
Taggar: 2030-sekreteriatet Fossilfria Drivmedel Klimatkris Klimatmål Klimatomställning Reduktionsplikt