Elbilens räckvidd ska vara så lång som möjligt. När batterierna används för uppvärmning minskar snabbt milen på vägen. Detta problem får nu sin lösning. Elbilens räckvidd ska vara så lång som möjligt. När batterierna används för uppvärmning minskar snabbt milen på vägen. Detta problem får nu sin lösning.

Zemission hjälper EU utveckla batteriuppvärmning för elfordon

EU kliver in för att främja fordonstekniken med ett projekt som kallas för Albatross. Det är ett EU-projekt som involverar 21 företag från 10 länder som tar med sig sin respektive expertis till projektet. Zemission är en del av projektet och ansvarar för utsläppsfri uppvärmning av elbilens batteripack.

Batterierna måste alltid ha en temperatur på mellan 20° och 40° C. Det slutliga målet är ett batteripack med maximerad prestanda genom att använda dagens tillgängliga teknik. Under 2023 kommer resultatet att presenteras.

Det handlar om avgaser som man kan andas. Zemissions system är högklassigt, enligt Zemission själva – oöverträffat, när det gäller effektivitet och utsläpp. Zero-emission innebär att utsläppen innehåller endast vatten och varm luft. CO2-utsläppen är neutrala vid användning av etanol eller HVO. Skadliga utsläpp av CO, HC, NOx och PM, ligger alla under omgivningsnivåerna. Med andra ord är avgaserna andningsbara och fungerar bra i trånga utrymmen, som ett garage.

Zemission och de andra bolagen i Albatrossprojektet kommer att ge en teknisk boost till den europeiska fordonsindustrin genom att utveckla det mest effektiva batteripaketet för elfordon.

Om artikeln

Publicerad: 2021-11-03 14:03
Kategori: Nyheter
Taggar: Albatross Avgaser Batteriuppvärmning Elfordon Klimat Utsläppsfri Zemission