Foto: Proffs/arkiv. Foto: Proffs/arkiv.

Fryst bränsleskatt ett måste tills CO2-mål nåtts i Storbritannien

Fortsätt med fryst bränsleskatt för att säkerställa att transportindustrin klarar utsläppsmålen, säger Logistics UK. Den varningen gick Logistics UK ut med den denna vecka. Varje skattehöjning skulle försvåra för transportsektorn att byta till nya, alternativa drivmedel.

Uppmaningen kommer före utgiftsöversynen 2021 som avslutas nästa vecka den 27 oktober tillsammans med höstbudgeten, en av de viktigaste budgetarna i Storbritanniens efterkrigshistoria, enligt Logistics UK.

David Wells, vd på Logistics UK sade: ”Med vår branschs intäkter som fortfarande återhämtar sig efter pandemins ekonomiska verkningar och logistikföretag som redan verkar med otroligt snäva marginaler, finns det helt enkelt inte pengarna tillgängliga för att finansiera investeringar i ny teknik och betala eventuella tilläggsavgift på bränsle.”

Han fortsätter: ”För närvarande är dieseln en av de enskilt största driftskostnaderna för att driva en stor flotta av lastbilar. Vår egen forskning visar att den står för mer än 30 procent av en lastbils driftskostnad och är en vara som våra medlemmar helt enkelt inte kan vara utan.”

Varje skattehöjning skulle försvåra för transportsektorn att byta till nya, alternativa drivmedel och skulle helt enkelt bromsa branschens återhämtningstakt i en tid då logistikföretag redan är under intensiv ekonomisk press, fortsätter David Wells i Motor Transport.

David Wells pekade på hur åkerier har hållit landets stormarknadshyllor i lager genom pandemin och tillade avslutningsvis med att säga: ”En höjning av bränsleskatterna skulle direkt påverka dessa företag vid en tidpunkt då de börjar komma på fötter igen och börjar planera för en renare, grönare framtid.”

Om artikeln

Publicerad: 2021-10-27 12:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränsleskatt CIO2 Klimatmål Logistics UK Pandemi