Det ska vara sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern menar SFVF, som kräver att lagen ändras.

SFVF kräver lagändring om vinterdäck på personbilar

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
- Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Omkring sju procent av bilisterna kör med vinterdäck på ett eller flera hjul om sommaren, enligt en ny och ännu inte publicerad rapport och det rör sig nästan alltid om dubbfria vinterdäck.
– Jag är förvånad över att någon kan tro att det finns däck som är lika bra en varm sommardag med en temperatur på 25 grader i skuggan vid regn, som en vinterdag med 20 minusgrader. Det är ännu mer förvånande att någon rekommenderar bilägare att köpa ”året runt”-däck, det är inte fackmässigt anser SFVF, säger Michael Bergvall med många års erfarenhet i däckbranschen.

SFVF skriver i ett pressmeddelande att dubbfria vinterdäck som anpassats för nordiska vinterförhållanden ger omkring 15 procent längre bromssträcka på asfalt om sommaren, om man jämför med sommardäck. Det beror på mönster, och på att gummiblandningarna i däcken gjorts för olika temperaturer.
– Att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är vanligast i de södra delarna av Sverige. Längre norrut har fler bilister dubbdäck på vintern, och tar av dem sommartid. Oavsett var man befinner sig i landet anser SFVF att det ska vara sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, avslutar Claes Åström.

Om artikeln

Publicerad: 2021-09-08 12:00
Kategori: Nyheter
Taggar: SFVF Trafiksäkerhet Vinterdäck