Brittiska förarstrejken genomförd – liten effekt

Den 23 augusti genomförde brittiska chaufförer en ”stanna hemma-strejk”. Strejken organiserades av Facebookgruppen Professional Drivers Protest. Strejken påverkade inte nämnvärt Storbritanniens redan hårt ansatta leveranskedja på grund av chaufförsbrist.

Inför strejken berättade vi att bland andra speditörsorganisationer ogillade att förarna valde att strejka när det redan är stor förarbrist i landet. Strejkens syfte var att sätta fokus på de låga lönerna, långa arbetstider, brist på sanitära faciliteter, allt fler regler och ökade ansvarsområden, obekväma arbetstider och massivt utnyttjande av förare samt att lönerna blir allt lägre, skriver Motor Transport.

Strejken delade förarna i två läger och chauffören Mark Smith som vi talade med, förklarade att om man riskerar att förlora sitt jobb på grund av att strejka, är det inte ett lika enkelt val längre.

Även i Sverige har protester genomförts med blandade resultat. Störst uppmärksamhet fick dieselblockaderna hösten 2000 liksom Här Stannar Sveriges korteger.

Det är oklart hur många av Facebookgruppens 4 000 medlemmar som faktiskt stannade hemma den 23 augusti. En förfrågan i Facebookgruppen gav hittills att endast tre förare bekräftats ha stannat hemma. Detta till trots, fortsätter gruppen sin kamp och antalet medlemmar ökar. Nu planeras en aktionsdag till den 5 november.

Den 23 augusti publicerades ett meddelande på gruppens sida: ”Förvänta er inte att se tomma vägar, Idag kommer det att vara många lastbilar på vägarna. Gruppen har än så länge lite över 4 000 medlemmar. På vägarna rullar 5 miljoner ton gods varje dag. Kom ihåg att varje sändning som inte kom fram, har haft effekt, idag har haft effekt. Krusningar på ytan kan växa till stora vågor.”