EN RIKTIG CHAUFFÖRSPODD

Är gasdrivna lastbilar på väg att bli miljövidriga?

I ”En Riktig Chaufförspodd” den här gången pratar vi återigen om ett högst aktuellt ämne – ett så kallat miljöbränsle. Eller åtminstone det som vi trodde var ett miljömässigt bra drivmedel, nämligen gas. Gästerna i podden lyfter bland annat regeringens förslag som gått ut på remiss - att lätta biogasdrivna fordon inte ska klassas som miljöbilar i framtiden.

Vad kan en sådan ”kovändning” innebära för åkerinäringens aktörer? Behöver de vara rädda för att deras mångmiljoninvesteringar i gasdrivna lastbilar nu plötsligt ska klassas som vilken annan dieseldriven lastbil som helst?

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) pekar på att det i grunden handlar om ett EU-direktiv som Sverige måste implementera. Är remissrundan därmed ett spel för gallerierna? Eller har Sverige ”övertolkat” direktivet?

Har Sverige en förmåga att titta allt för långt in i framtiden när vi pratar om miljö. Enligt våra gäster kan det mycket väl vara så…

Med oss i studion på Scandic i Helsingborg har vi bland annat två herrar som varit med oss tidigare. Juristen och lobbyisten Tommy Pilarp – och åkeriägaren Kaj Johansson som driver åkeriet Kaj Inrikes i Älmhult.

En som däremot inte har varit med oss tidigare är John Wihlborg från Gasum. Företaget som satsat – och fortfarande satsar – hårt på att bygga upp depåer för fordonsgas till tunga fordon.

Kaj Johansson och Kaj Inrikes har testat – och kör fortfarande med – gasdrivna lastbilar. Och Tommy Pilarp har stor erfarenhet av påverkansarbete i EU:s högkvarter i Bryssel. Alltså lobbyarbete som har stor betydelse för alla beslut som fattas i unionen och som många gånger får effekter för både medborgarna och för företagen.

Välkommen till ett nytt intressant avsnitt av ”En Riktig Chaufförspodd”.

Avsnittet presenterar vi i samarbete med:

Om artikeln

Publicerad: 2021-07-22 15:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen Fordonsgas Gasum John Wihlborg Kaj Johansson Miljö Tommy Pilarp