En ljusbild som kombinerar längd och bredd är att föredra, förklarar Strands produktchef Thomas Hagert. En ljusbild som kombinerar längd och bredd är att föredra, förklarar Strands produktchef Thomas Hagert.

Så väljer du rätt LED-ramp

I behov av ljusförstärkning på din bil? Thomas Hagert, produktchef på Strands Lighting Division reder ut begreppen och hjälper dig välja rätt i det breda och ibland förvirrande utbudet av LED-ramper.


Fjärrljus, spot eller kombinationsljus?
– En kombination av längd och bredd är att föredra, en komplett specialutformad ljusbild. Hos oss har vi det som standard för våra LED-ramper. Vissa dioder är mer avsedda för längd medan andra är bättre på bredd. Dessa kombineras med reflektorer som antingen fokuserar ljuset eller sprider det. Det är den perfekta mixen som ger det perfekta ljuset. Bredden är viktigt för att vi ska hinna bromsa för exempelvis vilt och längden är viktig för att kunna planera körningen, säger Thomas.

Vad är en bra prestanda?
– Lux förklarar enbart hur mycket ljus som finns på en specifik punkt eller platsplats. Oftast används lux för att förklara hur långt en ljuskälla lyser, men en lux-mätning förklarar dock ingenting om en ljusbilds utformning. Lumen förklarar hur mycket ljus det kommer ut från hela ljuskällan, men den säger inte hur långt det lyser eller hur ljusbilden ser ut, förklarar Thomas.

Han säger att ett vanligt missförstånd på marknaden är att watt beskriver hur ”bra” lampan är, men watt är endast ett mått på strömförbrukningen. Om lampan drar endast 1 watt och ger ett grymt ljus, är det bättre än att lampan drar 300 watt och levererar ett likvärdigt ljus.
– Det är som med bilar. Ingen väljer dem med utgångspunkt att bränsleförbrukningen ska vara så hög som möjligt, säger Thomas som en jämförelse.

Vad är bäst – böjd eller rak utformning?
– Den böjda smälter väl in tillsammans med moderna fordons mjuka utformning och ljuset får också en bredare räckvidd. Det klassiska raka ger en högre ljuskoncentration på räckvidden istället, förklarar han.

Varför LED-ramp med positionsljus?
– Positionsljuset förhöjer inte körupplevelsen, men kan däremot ge den estetiska upplevelsen ett lyft. Det kan vara detaljen som gör ditt fordon personligt och extra tilltalande. Jag tycker att vi har lyckats bra med positionsljusen hos Siberia-seriens LED-ramper, säger Thomas.

Slimmad eller standard?
– Det beror på var du ska montera din LED-ramp och vilket uttryck du föredrar. En fördel med de slimmade modellerna är att de enkelt kan monteras mer dolt, exempelvis innanför grillen. Standardstorleken, även kallad dubbelradig, är för dig som inte är rädd för att din LED-ramp ska synas och vara en del utav ditt fordon, säger han.

Hur påverkar längden?
– De längre modellerna är oftast att föredra om du har bra med utrymme eftersom fler dioder får plats vilket betyder att du kan få ut mer ljus. Fördelen med de korta är att de får plats på begränsade ytor och att man kan montera två stycken på samma fordon, säger Thomas.

Till sist, vilken är din LED-ramp-favorit?
– Siberia DRC, den dubbelradiga, curvade versionen är riktigt bra. Jag känner förstås till nyheterna som kommer och min absoluta favorit arbetar jag med just nu och den är förhoppningsvis leveransklar under kommande säsong. Håll extra utkik efter Dark Knight-serien framöver. Jag vågar lova att den är något alldeles extra, avrundar Thomas Hagert, som alltså är anställd hos Strands Lightning Division.

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-12 12:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Lastbilsstyling lastbilsutställning LED-ljus Ljusbild Ljusramper Positionsljus Strands Lightning Division