Kaj Johansson konstaterar att han har det han behöver även utan Carrier Visability Operation Center. Foto: Linus Walthersson. Kaj Johansson konstaterar att han har det han behöver även utan Carrier Visability Operation Center. Foto: Linus Walthersson.

Kaj Inrikes AB om Carrier Visability Operation Center

”Bra för en del, men inte för alla”

Ägaren av Kaj Inrikes AB, Kaj Johansson, deltog i Project44:s event på nätet då de lanserade en kostnadsfri tjänst. Han tycker erbjudandet är intressant och forskar vidare i detaljerna kring erbjudandet. Han kan sedan konstatera att han för sitt företag inte behöver Project44:s tjänster, men att det säkert finns de som kan ha nytta av det.


Tisdagen den 13 april genomförde Project44 (P44) ett globalt digitalt event under vilket man även lanserade Carrier Visability Operation Center. En för åkerierna kostnadsfri tjänst som möjliggör för åkeriernas kunder att själva spåra sitt gods i detalj i realtid. Även företag som inte är anslutna till P44 kan via åkeriet ges möjlighet att följa just sin transport.

Det fungerar även om det är flera sändningar i lasten. Åkerierna får även tillgång till en mängd data om och kring sina egna fordon som exempelvis leveranssäkerhet, bränsleåtgång och körsätt.

En av deltagarna vid eventet var Kaj Johansson, ägare till Kaj Inrikes AB som har 24 lastbilar och 88 släp. Hur ser du på möjligheterna kring P44?
– Kostnadsfritt är alltid bra, men just nu håller jag på att läsa igenom detaljerna i och kring det de erbjuder och hur det fungerar, säger han.

Kaj håller med om att det inte går att undkomma digitalisering eftersom producenterna i alltmer ökande grad efterfrågar information i realtid för sitt gods och att de ska kunna hämta den själv istället för att behöva kontakta transportören.
– Många företag har varit här och försökt sälja in sina planeringsfunktioner, men vi upplever inte att de klarar att ge oss det vi behöver ännu. I alla fall inte som en helhetslösning, säger Kaj.

Att vara uppkopplad och använda sig av olika tjänster kopplade till en sändare, en gps, kostar pengar. Kaj berättar att han har gps i original på sina släp, men att sätta igång ett abonnemang för gps:en skulle kosta cirka 30 euro per trailer och månad.
– Ett par av våra stora kunder gick för en tid sedan ut med att de själva ville kunna spåra sitt gods i våra fordon, något jag är helt okej med. Fordonstillverkaren vars sändare vi har i samtliga våra fordon oavsett märke sade att det inte var något problem, men tillägger att de nyligen höjt kostnaden för tjänsten med 50 procent. Den kostnaden ville inte kunden ta, säger Kaj.

Skulle P44 ta den kostnaden, blir deras erbjudande mycket intressant, men när Kaj fortsätter att undersöka, visar det sig att han måste stå för abonnemangen. P44 använder sig nämligen av redan befintliga system och signaler.
– Då blir det dyrt. P44 erbjuder tjänster som jag redan har via exempelvis fordonstillverkaren och det räcker mer än väl för mitt företag. Jag ser nyttan som störst för riktigt stora transportörer. I storleksordningen Waberer’s, Girteka och liknande, säger han.

Han avrundar med att konstatera att man inte kan undkomma digitalisering, men att det gäller att avgöra vad man ska välja och när.
– Man kan inte vänta för länge och det måste vara till nytta och ge tillbaka mer än det kostar, Kaj Johansson.

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-19 15:55
Kategori: Okategoriserade
Taggar: